Hej!

Jag har tänkt måla ett par lister samt dörrfoder med en halvmatt färg (Nordsjö Snickerifärg Glans 40).
Dörrfodret har jag fixat till ur en bit MDF-skiva, så ytan var ursprungligen helt slät/blank.

Jag applicerade färgen med en skumroller, och nu ser det ut som om man rollat med en långhårig roller och ytan är helt knottrig.
Vad gör jag för fel? Jag trodde man skulle använda en skumroller och rikligt med färg för att få en helt slät yta. Är det fel?

Måste man verkligen ta till spraymålning för att uppnå en jämn yta?

Tacksam för hjälp.

Rullar du får du alltid en apelsinyta. HVLP-spruta eller pensel. Jag föredrar pensel.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för svar! Tyvärr tog det lite tid p.g.a. allt annat som ska hanteras i bygget.. :)

Jag får helt enkelt prova att slipa och spackla och testa med pensel.

Fast egentligen tror jag mer på att spruta, men jag har aldrig använt en färgspruta innan så det är ju nått kul att prova. :) Jag vet dock inte inte om jobbet motiverar inköp av en färgspruta.. Tror du en 1000:- spruta duger?

Det kan även vara så ett du har mycket damm i luften, och att damm även sitter på den yta du ska måla.
Annars skulle jag också def använda en pensel av god kvalitet, att sprutmåla snickerier som sitter på plats tror jag inte på.

Eller damm från ytan du målar på, damm/skräp i rollern ifall den använts förut.
Det brukar ju ansamlas tills det blir små klumpar som släpper på den målade ytan.
Skumroller fungerade fantastiskt hos mig dock.

Tack! Tyvärr var det dammfritt både på ytan och i luften (eller i alla fall väldigt rent).
Jag ska testa att spackla och slipa och testa igen med en ny skumroller. Och förstås göra rent väldigt noga....

Jag köpte en Målardyna http://www.anza.se/sortiment/rollers/övriga-rollerprodukter/malardyna~p8242 som jag tyckte såg smart ut. Tror ni den är värd ett försök?

Det är mer damm i luften än man tror, men köp ett par klibbdukar, och använd dom innan målning.
Men rekommenderar fortfarande en pensel av god kvalitet!
Och var färgburken ny när du målade? kan ju vara så att det kommit skräp/damm i burken

Japp, färgburken var helt ny och målningsutrymmet var dammsuget, likså MDFen. Men visst har du rätt, det kanske fortfarande är dammigt.
Får helt enkelt testa att göra renare.. och skaffa en bättre pensel. (För jag förstår att ni inte rekommenderar dynan?)

Sedan vet jag inte om det framkommit innan, men dörrfodren och listerna är ej monterade än, så jag kan enkelt fixa med de.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.