Hjälp! Vad gör jag nu? Jag o sambon ska måla ett av rummen (villa bygd i början på 50-talet)... sambon ville "fuska" o bara måla rakt över befintlig tapet som var "uppblåst" i hörnor, så jag "råkade"peta loss gammal tapet tapet mm för att kunna göra jobbet mer från grunden...trodde att det bara skulle vara att spackla igen, men har förstått att det kanske behövs mer än så; skarvremsa mm. Vad gör jag nu för att få det snyggast på bästa sätt??? Gäller både hörn där jag rivit bort tapet o uppe i hörnen där snedtak börjar. Vad gäller målning av tak har jag även dåliga erfarenheter sedan vi målade rummet innan....Målade med julas tak/ väggfärg, fungerade på vissa ställen men på andra ställen följde tidigare färg med o lossade i sjok....försökt förbättra utan vidare resultat.
Har köpt isoleringsgrund färg till det rum vi nu håller på med, men undrar om det kommer att räcka eller om det är annat som behövs? Tacksam för svar/Lisalou Hörnet av ett rum med spruckna och flagande tapeter, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vit list vid vägg och golv, spricka och flagnad färg synlig.
Skapa konto
Hörn av ett rum med spruckna vita lister och marmormönstrat golv. Behov av underhåll synligt.
Skapa konto
Vägg med fläckar och sprickor nära taket, behöver eventuellt renovering eller ommålning.
Skapa konto
Vägg med skadad tapet och en spricka vid en hörna. Reparationsbehov synligt.
Skapa konto

Svårt att ge råd här. Frugorna brukar vilja fuska... Är det gips eller tretexskivor? Jag hade tagit bort så mycket av det gamla som möjligt. Även listerna så kan du gömma de nya skarvarna under nya lister.

BirgitS
L Lisalou skrev:
Målade med julas tak/ väggfärg, fungerade på vissa ställen men på andra ställen följde tidigare färg med o lossade i sjok....försökt förbättra utan vidare resultat.
Jag tror att det ofta blir så när man försöker måla på limfärg. Det finns ett antal trådar i forumet som tar upp det, se https://www.byggahus.se/sok/?q=limfärg&forum_id=10&sort=date

Välkommen till forumet också!

BirgitS
Manganbangan Manganbangan skrev:
Frugorna brukar vilja fuska...
Lite dumt att generalisera för här är det jag som är noggrann och sambon (man) som tycker man kan ta genvägar för det blir ju i alla fall bättre än innan. TS är en kvinna enligt profilen.

BirgitS BirgitS skrev:
Lite dumt att generalisera för här är det jag som är noggrann och sambon (man) som tycker man kan ta genvägar för det blir ju i alla fall bättre än innan. TS är en kvinna enligt profilen.
Haha ouch, ja förlåt. Talar av egen erfarenhet bara

Vill tillägga att jag lyssnade på en podd om någon som målade på tretexskivor och de ramlade ner efter att man målat på dem

Jag har tretex skivor på väggarna hemma och jag rev bort all tapet i hörnen som du för att det va väldigt runt och fult. Sen spacklade jag med vanligt medium väggspackel men lämnade en springa längst in i hörnen där jag drog en fog för att det ska kunna röra sig. Eller det är tanken iallfal, får se om det håller.

I framtiden kommer jag att sätta renoveringsgips på alla väggar istället. Går nog fortare och blir snyggare än att försöka få tretex jämn och fin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.