Byggahus.se

Måla putsvägg källare - ej slät

1. T
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150215_120253.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150214_141242.jpg

Hej! Jag har precis tagit bort tapeter från ett par väggar i källaren. Tanken är att måla väggarna istället. Tyvärr är väggen inte slät och fin som jag hade trott, utan det ser ut som att det någon gång har suttit strukturtapeter på och en del rester finns kvar. Jag tror att det är gammalt spackel kvar också. Frågan är hur jag går vidare nu. Mina tankar är:

1. Bredspackla rätt på väggen (osäker på typ av spackel)
    2. Knacka bort allt spackel/strukturtapet etc. och slipa för att sedan måla
    3. Slipa bort allt för att sedan måla
    4. Sätta upp någon skiva för väggen och måla på den

Någon som kan tipsa på bästa sätt att hantera väggen? Jag tror att väggen är gjord av någon form av puts.

2. H
    Medlem · Nivå 9
    Källarytterväggar bör inte spacklas utan måste putsas. I ditt fall kan du köra C-bruk 1mm som lägg på med stålbrätte och sedan filtas ut. All färg slipas bort innan och löst bruk knackas bort. Väggen målas sedan med silikatfärg.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Det här är dock en innervägg. Gör det någon skillnad för ditt svar?

4. H
    Medlem · Nivå 9
    Om källaren är väldränerad och inte har några fuktproblem skulle det även gå att limma upp renoveringsgips med gipsbruk direkt på innerväggen och sedan efter spackling måla på det. Även spackling direkt med husfix skulle kunna fungera.

Finns det dock minsta risk för tillskjutande fukt bör allt utföras i mineraliska material och diffusionsöppna färger.