6 903 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Måla plåttak eller lägga tegel?
Sida 1 av 2
Hej
Vi har ett falsat plåttak som färgen har börjat lossna på. Vår förste tanke var såklart att måla om det men efter lite efterforskningar så är jag väldigt kluven till det. Vad kan det kosta att måla om 150-200kvadrat själv, högt räknat? Plan B är att lägga tegel men det är sadeltak och mycket vinklar. Så det blir lite jobb med det men man vet att det håller många år och materialet kostar inte så mycket. Hur hade ni gjort?
mvh
Vi har ett falsat plåttak som färgen har börjat lossna på. Vår förste tanke var såklart att måla om det men efter lite efterforskningar så är jag väldigt kluven till det. Vad kan det kosta att måla om 150-200kvadrat själv, högt räknat? Plan B är att lägga tegel men det är sadeltak och mycket vinklar. Så det blir lite jobb med det men man vet att det håller många år och materialet kostar inte så mycket. Hur hade ni gjort?
mvh
Vet inte hur gammalt taket är eller hur det ser ut under. Uppe på vinden ser allt bra ut och plåten är i bra skick. Gammalt stationshus från 1906. Tegel var det från första början. Blev privatägt på 70-talet och vad jag vet så genomgick huset en större renovering på 90-talet. Frågan är om plåten har suttit på sen 70-talet?
Egentligen spelar det ingen roll hur gammal plåten är så länge som plåt och vind ser bra ut. Vanligt platt tak drabbas sällan av några problem, det är ju genomföringar och ränndalar som får problem.
Jag hade nog målat. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara billigare att byta till tegel. Bara plåtjobben vid ett takbyte måste ju kosta 50 papp.
Jag hade nog målat. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara billigare att byta till tegel. Bara plåtjobben vid ett takbyte måste ju kosta 50 papp.
Känns helt galet att byta ut ett bandtäckt tak mot tegelpannor..
Tack för åsikterna!
Så tänkte jag med från början. Men sen när man började läsa på internet så blev jag osäker. En del säger att färgen sitter i minst 10 år och en del säger att det släpper efter fem. Om det sitter i 10 år och kostar betydligt mindre än tegel så är ju valet solklart!
Så tänkte jag med från början. Men sen när man började läsa på internet så blev jag osäker. En del säger att färgen sitter i minst 10 år och en del säger att det släpper efter fem. Om det sitter i 10 år och kostar betydligt mindre än tegel så är ju valet solklart!
Medlem
· västragötaland
· 1 555 inlägg
Som alltid är underarbeta bet viktigaste när man målar så är det även med plåt inte bara klena på ett lager färg som många gör utan göra det riktigt så håller det.
Medlem
· västragötaland
· 1 555 inlägg
Olika beroende på vilken färg gud haft på taket innan och mer.
Är plåttaket av traditionell typ som målats med oljefärg (linoljefärg eller aldekydoljefärg) eller är det industrimålat med nåt plastskräp som släpper i stora flak?
Om det är oljefärgsmålat så är det bara att skrapa lös färg och rost, isotrolbehandla eventuella rostfläckar och stryka två gånger med oljefärg (linolja eller nån alkydvariant för ändamålet). Jag har gjort det på huset hemma - det enda knepiga var ju att det var ett takarbete. Själva linoljefärgen var inte många tusenlappar och isotrololjan fick det inte mer än ett par liter av. Ser bra ut så här tio år senare.
Är det ett flagnande tak från nån industriplastmålning så är jag mer osäker på vilka kraven är för ommålning.
Om det är oljefärgsmålat så är det bara att skrapa lös färg och rost, isotrolbehandla eventuella rostfläckar och stryka två gånger med oljefärg (linolja eller nån alkydvariant för ändamålet). Jag har gjort det på huset hemma - det enda knepiga var ju att det var ett takarbete. Själva linoljefärgen var inte många tusenlappar och isotrololjan fick det inte mer än ett par liter av. Ser bra ut så här tio år senare.
Är det ett flagnande tak från nån industriplastmålning så är jag mer osäker på vilka kraven är för ommålning.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Zinkad plåt är det svårt att få fäste på. Jag hade en sådant fint falsat tak och borstade bort allt lös. Sedan två strykningar med någon svart takplåtsfärg. Det var 20 år sedan. Nu ringde de som köpte huset och var intresserade i vilken färg jag använde för de vill måla om taket.
Ta inte linoljefärg. Vad ska den ha för nytta på plåt? Färgen tar veckor eller mer för att hårdna och varje regn slår hål i det under tiden.
Ta inte linoljefärg. Vad ska den ha för nytta på plåt? Färgen tar veckor eller mer för att hårdna och varje regn slår hål i det under tiden.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det tar väl för jäsikenamn inte flera veckor för linoljefärg att torka? Du ska inte bredspackla med färgenThomas_Blekinge skrev:Zinkad plåt är det svårt att få fäste på. Jag hade en sådant fint falsat tak och borstade bort allt lös. Sedan två strykningar med någon svart takplåtsfärg. Det var 20 år sedan. Nu ringde de som köpte huset och var intresserade i vilken färg jag använde för de vill måla om taket.
Knappt ett dygn så klarar den regn utan problem om den får ett ok fäste.