Byggahus.se

Måla på tapet - tapeten släppte...

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej, nu gör jag premiär här på forumet, och det med en riktig amatörfråga.

Vi ska måla om vårt vardagsrum pga tråkig tapet med SKITFULA skarvar. Våderna är överlappande och skarvarna buktar ut, så vår grundplan var att bredspackla över skarvarna för att sedan slipa ner allt till en yta som upplevs slät.

Men. Nu när jag har spacklat längst ner vid listen kände jag plötsligt hur tapeten släpper. Jag började dra lite försiktigt i det lösa, men det var som att öppna en dammlucka - allt bara släppte och kag kunde rycka bort stora sjok. Jag får känslan av att jag rycker bort minst två laget tapet, men den undre verkar vara någon renoveringstyp.

Under finns det som syns på bilden. Är det betongväggen vi är nere på?

Och, den största frågan: vad gör vi nu? Jag fick ett infall och drog på lite färg till på underlaget (det mörka som skymtar till vänster), är detta helt fel väg att gå?

Jättestort tack på förhand för hjälp! :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hej Johanna_T, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Nu när nästan alla färger är vattenbaserade, så medför en övermålning av tapeter, som är uppsatta med vattenbaserat cellulosaklister, just att tapeten under bubblar sig och släpper.

Vad gör man?
    Jo, man blöter ner den gamla tapeten, och drar loss den och skrapar bort den med en spackel där det behövs.
    Svårare är det inte. Men det behövs en hel del jobb, helt klart.

Sedan får man börja från början och spackla och slipa för att få ett jämnt underlag när man målar väggen.
    Ser man tillbaka, så är ju tapetens roll delvis att utjämna väggens ojämnheter.

Det finns säkert genvägar, med att måla med alkydbaserad spärrfärg osv.
    Kommer kanske snart några tips om det också.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Oljefärg fungerar alltid att grunda med, luktar skit men inga bubblor sen.

4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Men är tapeten redan lös så hjälper det inte att bara måla, även om det är oljefärg.
    All lös tapet måste bort för ett bra resultat.

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Självklart, men nu släppte den av fukten.

6. R
    Medlem Nivå 4
    Hemma dolde det iaf inga ojämnheter kan jag säga.. :confused:

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    I detta fallet hade jag nog satsat på att få ner all tapet, sen rullspacklat en gång och sen satt microlit för en jämn och trevlig vägg.