Byggahus.se

Måla på grått avloppsrör...

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag har en bit grått avloppsrör som ska målas vitt. Plasten har ju en rätt fet yta så jag misstänker att det kan gå åt pipan om man använder fel saker. Jag har inga direkta krav på ytfinish eftersom den synliga delen är liten och normalt dold bakom något, fast det vore ju kul om färgen sitter kvar.

Med vad bör man måla?

2. N
    Medlem Nivå 5
    Jag har för mig att vi har använt vanlig vattenburen väggfärg på stammen nere i badrummet alldeles bredvid badkaret, men det är några år sedan så minnet kan iofs svikta.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    ok, tack, jag får prata med färghandlarn kanske.

4. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Färghandlaren svarar att det brukar fungera alldeles utmärkt med en vanlig vattenbaserad väggfärg.
    Anders

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Då tackar vi färghandlarn för det svaret och kluddar vidare med samma smet som ska upp på väggarna. Färgis som jag pratade med idag föreslog avtorkning med någon aceton eller motsvarande och därefter målning med någon oljebaserad lackfärg.

Jag tar det bästa ur båda förslagen och torkar/mattar av med aceton och målar sedan med väggfärgen.

6. M
    Medlem Nivå 8
    Vi har använt samma färg som man målar grunder med ( en silikatfärg) och målat våra dagvattenrör utomhus.
    Vi fick det rådet av killen som putsade vårt hus och det har funkat över förväntan

7. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Är det gamla PVC-rör brukar det funka bra som ni skriver. Eventuellt kan man använda en förtunnad zinkbettsprimer. Värre är det med nya PP-rör. I princip fäster INGET på PP, men klistrar sig färgen som en billig vägglatex sitter det nog kvar. Det sitter dock inte FAST.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    PP tyvärr....

Bara inte färgen trillar av av sig självt eller av vinddraget när jag springer förbi så är jag nöjd. Rörflänsarna som syns sitter bakom plattTvn och stereobänken och kommer aldrig vara direkt synliga.