Jag har ett hus från 1926 med fint trägolv. Plankorna är ca 10cm breda och har en något välvd profil som ger dom en "levande" känsla (Ernst språk). Helst vill jag inte slipa ner dem trärena för då blir dom helt plana och man tappar känslan i plankorna. I vissa rum är plankorna fernissade i andra lackade.
Hur ska jag göra för att färgen ändå ska fastna riktigt bra. Räcker det att rugga upp dom eller måsta jag göra trärent, vilka kornstorlekar ska jag använda på pappret. Jag har läst att man ska använda excenterslip, om man använder en stor sådan blir golven för "platta" då eller måsta man använda en liten handvariant och ta planka för planka. Golvytan är ca 90m2.
Om det är äkta fernissa (kokt linolja, harts och terpentin) så måste den tas bort innan målning med modern golvfärg. De lackade bör gå att måla på efter målartvätt och mattslipning 120-180 korn men det är ändå viktigt att först testmåla och se att färgen verkligen härdar ordentligt (minst 1 veckas torktid) samt att den fäster ordentligt genom att utföra ett tejptest. Säkrast att slipa trärent överallt då t.ex med stegen 40-80-120 korn. Golvet kan handslipas med en mindre excenterslip med mjuk platta för att behålla profilen men det blir väldigt tidskrävande.