Hej.
Jag läste i en tråd här hur man ska göra för att måla över sprickor som uppstått på väggen (målad vägg)
Läste att man kunde köra med tunn tesa-tejp innan man målar. Dock syntes detta när jag körde med rollern över så det var ingen bra idé. Hade säkert funkat bättre om man körde tapet över. Så jag har bara målat med en roller över sprickorna men det hjälpte inte. Sprickorna syns igenom. Läste någonstans att man inte ska behöva spackla innan. Men sedan blev det en annan färg när jag målade? Syns tydligt (se bifogade bilder). Är inte kunnig inom detta område så tacksam för svar. Mvh, Elina

• En vit målad vägg med synliga vertikala sprickor där ny mälarfärg inte döljer sprickorna helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målning på vägg där en vertikal spricka syns igenom färgen.
    Skapa konto
  • Vägg med synliga sprickor och ojämn färg efter att ha målats över utan spackling.
    Skapa konto
Vad är det för material i väggen? Att bara tejpa löser inga problem.

Stefan N Stefan N skrev:
Vad är det för material i väggen? Att bara tejpa löser inga problem.
Vanlig betong antar jag? Bor i hyresrätt i nyproduktion. När jag flyttade in 2016 var det någon liten spricka bara men nu har det blivit många och stora så jag tog tag i saken och ville måla över men verkade inte så lätt

surris
Du behöver måla om hela väggen för att få "samma" färg. Beroende på vad det är för vägg och var sprickan uppstått så kommer den förmodligen uppstå igen om du bara spacklar.

surris mattias1jonsson skrev:
Du behöver måla om hela väggen för att få "samma" färg. Beroende på vad det är för vägg och var sprickan uppstått så kommer den förmodligen uppstå igen om du bara spacklar.
Så det går inte att rädda? Det är sprickor i både vardagsrum samt sovrum. Blir en dyr affär om jag ska behöva påkosta att hyresföreningen målar om alla rum. Jag flyttade in 2016 så har ingen plan på att redan måla om, ville bara fixa sprickorna men nu är det mörkare ränder överallt istället där jag dragit med rollern

Men då det är en hyresrätt och det uppkommit utan din påverkan så ta kontakt med värden.

surris
Elina87 Elina87 skrev:
Så det går inte att rädda? Det är sprickor i både vardagsrum samt sovrum. Blir en dyr affär om jag ska behöva påkosta att hyresföreningen målar om alla rum. Jag flyttade in 2016 så har ingen plan på att redan måla om, ville bara fixa sprickorna men nu är det mörkare ränder överallt istället där jag dragit med rollern
Vilket tänker du på? Sprickorna eller färgskillnaden?
Sprickor är lättare sagt än gjort att fixa. Om det är betong så låter det som att det är färgen som krackelerat.
Färgskillnaden är ju inte så mycket mer att göra åt än att måla om så det blir samma färg...

Stefan N Stefan N skrev:
Men då det är en hyresrätt och det uppkommit utan din påverkan så ta kontakt med värden.
Ja jag har haft kontakt med dem tidigare men händer ingenting så jag köpte färg själv och tog tag i saken då det bara var några sprickor som ska åtgärdas. Men jag har hört av mig till dem igen nu

Vilket tänker du på? Sprickorna eller färgskillnaden?
Sprickor är lättare sagt än gjort att fixa. Om det är betong så låter det som att det är färgen som krackelerat.
Färgskillnaden är ju inte så mycket mer att göra åt än att måla om så det blir samma färg...
Men jag har använt exakt samma kulör som står i dokument jag har från föreningen, vilken färg dem använde när dem målade. Så varför blir färgen mörkare? Man ser ju på bilderna jag la ut att det blir som ränder vart jag dragit rollern

surris
Elina87 Elina87 skrev:
Men jag har använt exakt samma kulör som står i dokument jag har från föreningen, vilken färg dem använde när dem målade. Så varför blir färgen mörkare? Man ser ju på bilderna jag la ut att det blir som ränder vart jag dragit rollern
Man måste måla vått i vått, annars blir det nyansskillnader. Ibland kan det väl dock funka och se helt okej ut.
Men du hade ju någon tejp med? Och har färgen torkat?

Man måste måla vått i vått, annars blir det nyansskillnader. Ibland kan det väl dock funka och se helt okej ut.
Men du hade ju någon tejp med? Och har färgen torkat?
Jag struntade i tejpen eftersom den syntes igenom, så körde bara med roller.
Ja färgen känns torr nu. Målade vid 15 tiden idag

surris
Elina87 Elina87 skrev:
Jag struntade i tejpen eftersom den syntes igenom, så körde bara med roller.
Ja färgen känns torr nu. Målade vid 15 tiden idag
Okej kan nog inte hjälpa dig mer än så. Jag hade en betongvägg med puts på som jag hade problem med sprickor, använde någon silikatfärg (kommer inte ihåg exakt). Inga sprickor efter det. Vet inte exakt dina förutsättningar för att laga sprickorna men att bara måla vissa partier funkar inte...

Eftersom det är hyresrätt så kan du nog inte kräva att dom fixar sprickorna.

Silkatfärg funkar ju inte i detta fallet då det garanterat är målat med plastfärg innan.

• Gilla
surris
  • Laddar…
surris
Stefan N Stefan N skrev:
Silkatfärg funkar ju inte i detta fallet då det garanterat är målat med plastfärg innan.
Mycket möjligt, sa bara vad som funkade för mig :) men bra synpunkt

Okej kan nog inte hjälpa dig mer än så. Jag hade en betongvägg med puts på som jag hade problem med sprickor, använde någon silikatfärg (kommer inte ihåg exakt). Inga sprickor efter det. Vet inte exakt dina förutsättningar för att laga sprickorna men att bara måla vissa partier funkar inte...

Eftersom det är hyresrätt så kan du nog inte kräva att dom fixar sprickorna.
Nu ser det värre ut än innan. Så just nu vill jag bara ha bort dem gråa ränderna som blev när jag gick på med rollern..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.