Skulle måla om ett av rummen i vårt hus där det sitter tapet som förmodligen suttit 20+ år. Tanken var först att måla över tapeten, men den satt så löst att jag försökt dra av den. Visar sig nu att jag enbart fått av första lagret av tapeten, kvar blir vad jag antar är lim och rester av tapeten. Köpte en tapetskrapa men resterna sitter som sten.
Vad gör man enklast för att kunna måla över den här lite ludna ytan som är kvar över väggen? Renoveringstapet? Bredspackla allt?
Var meningen att vara en lite snabb fix att måla väggarna...suck. 😀
Vad gör man enklast för att kunna måla över den här lite ludna ytan som är kvar över väggen? Renoveringstapet? Bredspackla allt?
Var meningen att vara en lite snabb fix att måla väggarna...suck. 😀
Ser inte så bra ut för spackling. När luddpappret blir blött av spacklet så bubblar det.
Köp en enkel ångmaskin och försök ånga ned nästa lager. Kan funka sjukt bra. Du kan prova att blöta upp med svamp på en mindre yta och se om du kan raka ned med en spackel. Har du tur finns ett slätt och färdigspacklat lager under.
Annars kan du slipa bort det värsta sedan spärrmåla, sådan färg är dyr. Slipa igen på det som sticker ut. Spärrmåla där du slipat. Sedan bredspackla och måla. Alt sätta renoveringstapet på det spärrade. Kan vara lite väl häftigt om det finns stora ytor som ser OK ut efter spärrmålning.
Köp en enkel ångmaskin och försök ånga ned nästa lager. Kan funka sjukt bra. Du kan prova att blöta upp med svamp på en mindre yta och se om du kan raka ned med en spackel. Har du tur finns ett slätt och färdigspacklat lager under.
Annars kan du slipa bort det värsta sedan spärrmåla, sådan färg är dyr. Slipa igen på det som sticker ut. Spärrmåla där du slipat. Sedan bredspackla och måla. Alt sätta renoveringstapet på det spärrade. Kan vara lite väl häftigt om det finns stora ytor som ser OK ut efter spärrmålning.
Tack för svar! Ska testa med vår kläd-steamer och se om det släpper. Kollade lite på spärrfärg och det är helt galna priser på den. Kanske bara är att hacka i sig.
Klicka här för att svara