5 487 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Måla över bivaxlasyr?
Hjälper föräldrarna att renovera lite hemma i 80-talsvillan.
Mamma var helt såld på bivaxlasyr för 15 år sedan och det är målat med detta på glasfibertapeten.
Enligt färgaffären var det omöjligt att måla över utan det var bara att sätta renoveringsgips över. Jag skulle dock helst slippa det eftersom det blir uppskattningsvis en miljard gånger mer jobb än att måla.
Jag vet att man kan måla över med ANNAN bivaxlasyr. Men då skjuter man ju bara upp problemet.
Det gick tydligen inte att spackla ovanpå bivaxlasyr heller.
Skulle det vara möjligt att tvätta av vaxet på något sätt? T-röd? Bensin? Något annat lösningsmedel? Och sedan måla med spärrfärg och vanlig väggfärg?
Mamma var helt såld på bivaxlasyr för 15 år sedan och det är målat med detta på glasfibertapeten.
Enligt färgaffären var det omöjligt att måla över utan det var bara att sätta renoveringsgips över. Jag skulle dock helst slippa det eftersom det blir uppskattningsvis en miljard gånger mer jobb än att måla.
Jag vet att man kan måla över med ANNAN bivaxlasyr. Men då skjuter man ju bara upp problemet.
Det gick tydligen inte att spackla ovanpå bivaxlasyr heller.
Skulle det vara möjligt att tvätta av vaxet på något sätt? T-röd? Bensin? Något annat lösningsmedel? Och sedan måla med spärrfärg och vanlig väggfärg?
Låter rätt hopplöst. Visst, det skulle möjligtvis gå att ta ytan med förtunning, men det lär sitta rätt mycket i själva glasfibern som du inte kommer åt... och så tror jag inte att vävlimmet klarar den behandlingen. Lösningsmedelsburen spärrfärg lär bara lösa vaxresterna och då får du en grundad yta som inte går att måla på.
Så att... tråkigt för dig, men kul för mig, som fick veta att det finns något som heter bivaxlasyr ute på väggarna.
Så att... tråkigt för dig, men kul för mig, som fick veta att det finns något som heter bivaxlasyr ute på väggarna.
Medlem
· Skåne
· 3 inlägg
Det är många år sedan nu men vet att vi målat över biovaxlaserade väggar tidigare med bra resultat, verkar oerhört drastiskt att dra till med renoveringsgips......
Kommer inte ihåg vad vi målade med då men försök på en yta med typ beckers Skotte 5, häftgrund och non drop låt torka och kontrollera att färgen fått fäste. Har något av alternativen fäst ordentligt så hade jag grundat med den, och sedan fortsatt med valfri färg. Orsaken till att det sägs att den inte är övermålningsbar är att den innehåller vax, men förmodligen så lågt vaxinnehåll att det inte spelar någon större roll.
Ring annars Färgbygge i Järna som saluför Bivaxlasyr och fråga dom, (0855174750), Sen vill dom säkert väldigt gärna sälja sina egna produkter och kommer att ge dig massor av orsaker till att inte gå på Alcro, beckers, Nordsjö eller andra färgproducenter.
Kommer inte ihåg vad vi målade med då men försök på en yta med typ beckers Skotte 5, häftgrund och non drop låt torka och kontrollera att färgen fått fäste. Har något av alternativen fäst ordentligt så hade jag grundat med den, och sedan fortsatt med valfri färg. Orsaken till att det sägs att den inte är övermålningsbar är att den innehåller vax, men förmodligen så lågt vaxinnehåll att det inte spelar någon större roll.
Ring annars Färgbygge i Järna som saluför Bivaxlasyr och fråga dom, (0855174750), Sen vill dom säkert väldigt gärna sälja sina egna produkter och kommer att ge dig massor av orsaker till att inte gå på Alcro, beckers, Nordsjö eller andra färgproducenter.
Bivaxlasyr luktar helt underbart och att lasera är lite av en konstart. Lite lättare blir det om man målat med vit färg med eteriska oljor innan. Det går att ha vanlig Nordsjö-grund också men då blir det svårare att få till lasyren. Men det är inga som helst problem med att måla över lasyren, antingen med den vita färgen med eteriska oljor i eller helt vanlig (plast) grundfärg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Målad easy cover - hur mycket mer förjobb krävs på OSB-skiva?
Färg, Måla & Tapetsera -
Skydda tavla målad på vägg, råspont över?
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera källarrum, fel målad färg
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla över Sikaflex utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur renoverar/målar jag grunden?
Fasad