Har en mexitegelvilla från 60-talet med karakteristisk fjällpanel längs taket. Någon gång har den målats vit vilket i min mening inte alls passar och jag vill återbörda utseendet till en helt svart fjällpanel i kontrast till det vitmålade mexiteglet. Längs takkanten är det en nylagd plåt som givetvis är grå. Se bilder från annonsen när huset köptes förra året. Taket är papp.

Hur skulle ni göra? Försöka er på att måla även plåten? Går det ens och med vilken sorts färg isf?
Eller låta plåten vara omålad och med det lite förstöra det monokroma utseende jag är ute efter?

Tacksam för synpunkter!

Mexitegelvilla från 60-talet med vit fjällpanel på taket, vitmålade tegelväggar och grå takplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mexitegelvilla från 60-talet med vit fjällpanel längs taket och nylagd grå takplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill du ändra färg på plåten och dessutom att den ska sitta kvar några år så får du slipa ner/matta befintlig färg och sedan lacka över.

Kanske kan gå med sprayburk men många blir det ;)

Tror att det är en dålig idé att måla den träsargen med en mörk kulör. Mina föräldrar har ett sådant hus där sargen ursprungligen var mörkbrun, men efter några år hade panelen vridit sig och sprucket så det var stora öppningar in till "takutrymmet". Det blev alldeles för varmt när solen lyste på den mörkmålade panelen så de såg ut som spruckna korkskruvar. Så de klädde hela sargen med kopparplåt som efter ett tag fick en ärgad brun nyans. Nu kanske inte koppar är dagens bästa val men fundera istället på att klä hela sargen med plåt istället så kommer ett ständigt underhåll att så gott som försvinna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.