Hej!
Mina föräldrar köpte gård 2008, det var då nymålat invändigt. Den färgen har sedan flagnat och lossnar i stora sjok. Under verkar det finnas färg som ”sitter fast” i själva putsen.
Frågan är nu hur jag får bort den gamla flagnande färgen och vad jag ska måla med sedan för att undvika samma problem igen?
Mina föräldrar köpte gård 2008, det var då nymålat invändigt. Den färgen har sedan flagnat och lossnar i stora sjok. Under verkar det finnas färg som ”sitter fast” i själva putsen.
Frågan är nu hur jag får bort den gamla flagnande färgen och vad jag ska måla med sedan för att undvika samma problem igen?
När jag renoverade vår tvättstuga i källaren (vars väggar var målade med plastfärg) så anlitade jag ett företag som slipade bort färgen från väggarna och putsade i där det behövde lagas. Sedan målade jag med en bra silikatfärg och det blev jättebra.
Tack för svar! Minns du ungefär hur mycket det kostade och hur stor källaren är?M Maledictus skrev:
Inga specialtips tyvärr. Det bästa är så klart om man kan fråga den som målat.N Norrtomta skrev:
Men allmänt;
- Fråga färgaffären (men se upp för felbedömningar, kanske "färgade" av vad de vill sälja)
- Fundera på vad som hade varit lämpligt/rimligt att använda utifrån underlag, situation, tradition, osv. Kan det t.ex. vara tjärat?
- Fråga en kunnig målare
- Använda sina sinnen och undersöka konsistens, lukt, struktur
- Elda lite på en färgflaga och se hur den beter sig
- Kalkfärg blir som en brustablett i syra/kalklösare
Klicka här för att svara