17 639 läst ·
23 svar
18k läst
23 svar
Måla om huset, tidigare målat med Linoljefärg.
Sida 1 av 2
Hej!
Vi tänkte måla om huset till sommaren, halva eller hela återstår att se.
Enplansvilla från -88, alltid målat med linoljefärg, vi vill ändra på detta nu och måla med någon annan sorts färg pga olika anledningar, om det nu går.... De vi har pratat lite löst med ang linoljefärg bara suckar, ingen verkar gilla denna sorts färg.
Så.. hur går vi tillväga?
Vi tänkte måla om huset till sommaren, halva eller hela återstår att se.
Enplansvilla från -88, alltid målat med linoljefärg, vi vill ändra på detta nu och måla med någon annan sorts färg pga olika anledningar, om det nu går.... De vi har pratat lite löst med ang linoljefärg bara suckar, ingen verkar gilla denna sorts färg.
Så.. hur går vi tillväga?
Om ni nu bestämt er för ett annat färgsystem så får ni nog bränna bort färgen för att sen låta det oxidera några månader,detta för att slippa en massa linoljeblåsor i framtiden.
Varför inte fortsätta med linoljefärg?
Varför inte fortsätta med linoljefärg?
Målade om förra året med linoljefärg. Den gamla höll lätt i 25 år. Ingen firma ville lämna garantier mot blåsor på solvägg om jag bytte färgsystem. Är det dessutom målat flera ggr så att det är riktigt impregnerat så är det än svårare.
Nu finns det bara en leverantör enligt folksams test som kan leverera bra linoljefärg så välj den om ni ska fortsätta.
Nu finns det bara en leverantör enligt folksams test som kan leverera bra linoljefärg så välj den om ni ska fortsätta.
Frågan är varför de suckar - många menar ju att linoljefärgen är (för huset) bland de bästa man kan ha i längden... Lite jobbigare att måla - men mindre jobb att skrapa till nästa ommålning...
Försök hitta nån som målar med linoljefärg - tror det att fråga en målare som målar med "plastfärg" att måla med linoljefärg är som att fråga en Renault-verkstad om de kan laga en Porsche, de suckar och säger sickna skitbilar, de vill jag inte ha med att göra...
Försök hitta nån som målar med linoljefärg - tror det att fråga en målare som målar med "plastfärg" att måla med linoljefärg är som att fråga en Renault-verkstad om de kan laga en Porsche, de suckar och säger sickna skitbilar, de vill jag inte ha med att göra...
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Finns någ inte så mycket bättre färger än riktig linoljefärg. Är lite jobbigt med torkning emmellan målning osv, men lätt värt det!
De suckar för att de vet att det tar dubbelt så lång tid innan de får göra om jobbet
Skämt åsido så kan jag bara säga att skrapningen var minimal eftersom den kritar av sig. Ingen påväxt alls. Inte ens på väggen som låg i skugga under ett träd.
Men det var ju iofs färg gjord -92. Bättre recept då eventuellt.
Skämt åsido så kan jag bara säga att skrapningen var minimal eftersom den kritar av sig. Ingen påväxt alls. Inte ens på väggen som låg i skugga under ett träd.
Men det var ju iofs färg gjord -92. Bättre recept då eventuellt.
Ts lever...
Alright! Linoljefärg blir det. Håller på och tvättar och ska till att skrapa så småningom, finns en del att skrapa, främst den gråa färgen runt fönster, vindskivor osv. (resten är vitt)
Nu när vi äntligen har bestämt oss att köra med linolja kommer nästa fråga. Vilken tillverkare?
Har pratat med ortens färgaffär och dom köper in från kulturhantverkarna, men vi har också sett att man kan beställa från ottossons på nätet, någon som koll på dessa två?
Alright! Linoljefärg blir det. Håller på och tvättar och ska till att skrapa så småningom, finns en del att skrapa, främst den gråa färgen runt fönster, vindskivor osv. (resten är vitt)
Nu när vi äntligen har bestämt oss att köra med linolja kommer nästa fråga. Vilken tillverkare?
Har pratat med ortens färgaffär och dom köper in från kulturhantverkarna, men vi har också sett att man kan beställa från ottossons på nätet, någon som koll på dessa två?
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Ignorera Folksam, hela testet är båg.
Har använt Ottosson, Gysinge och kulturhsntverkarna. Alla dessa är mkt bra. På ena huset kom annat emellan och jag gjorde bara två strykningar, efter 12 år ser det fortfarande mkt bra ut, ingen påväxt alls, det var Gysinge som tror jag.
Har använt Ottosson, Gysinge och kulturhsntverkarna. Alla dessa är mkt bra. På ena huset kom annat emellan och jag gjorde bara två strykningar, efter 12 år ser det fortfarande mkt bra ut, ingen påväxt alls, det var Gysinge som tror jag.
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Båg och båg, en slags indikation är det ialla fall. Om man läser igenom hela testet och skapar sig en bild av förutsättningarna kan man ha nytta av den. Sen så är många av färgerna mycket bra men blir inte rekommenderade på grund av miljöaspekten.
Man simulerar 2 års användning och vinnare blir de som klarar just det. Tar ingen hänsyn till hur livslängden på panelen långsiktigt eller långsiktiga miljöaspekter.
Det talas tom att färtillverkade designar färger för att lyckas på testet och inte långsiktigt på ett hus där man dessutom vill behålla sin panel i hundra år.
Det talas tom att färtillverkade designar färger för att lyckas på testet och inte långsiktigt på ett hus där man dessutom vill behålla sin panel i hundra år.
Simulerar upp till 6 år. Så visst om det är kriterierna man vill gå efter.useless skrev:
Verkar vara stabilt test när placeringarna skiljer sig totalt jämfört med testet 2015...
Sannolikt så att vissa tillverkare har tillsatt rätt mängd antibaktetiella substanser så att de klarar de där 2 åren.
Men man kan nog se testet som en indikator om man vill inhandla vattenbaserad / plast färg.