1 739 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Måla om huset från Falurödfärg till ljusgrå, tips?
Hej,
Vi har tänkt måla om vårt hus från falurödfärg till ljusgrå färg. Har vart på ett par olika färgbutiker där alla säger helt olika.. Tänkte kolla med er och se vad ni säger.
Huset är alltså idag målat i röd slamfärg och tanken var att köra en ljusgrå färg istället. Kikade lite på Alcros färg och killen i färghandeln sa att det går bra att måla med denna men att jag måste borsta bort all slamfärg med typ stålborstar och komma ner till rent virke. Gick till en annan butik där dem sa stort nej! Ska jag byta kulör måste jag byta panel för det kommer "aldrig" gå oavsett hur bra jag borstar virket.
Kikade på Bauhaus och såg att dem hade en ljusgrå slamfärg från Faluvapen, ska man kanske köra med slamfärg igen eller hur ska jag göra?
Vissa paneler är i dåligt skick och tanken var att byta ut dem.
Tack på förhand
Vi har tänkt måla om vårt hus från falurödfärg till ljusgrå färg. Har vart på ett par olika färgbutiker där alla säger helt olika.. Tänkte kolla med er och se vad ni säger.
Huset är alltså idag målat i röd slamfärg och tanken var att köra en ljusgrå färg istället. Kikade lite på Alcros färg och killen i färghandeln sa att det går bra att måla med denna men att jag måste borsta bort all slamfärg med typ stålborstar och komma ner till rent virke. Gick till en annan butik där dem sa stort nej! Ska jag byta kulör måste jag byta panel för det kommer "aldrig" gå oavsett hur bra jag borstar virket.
Kikade på Bauhaus och såg att dem hade en ljusgrå slamfärg från Faluvapen, ska man kanske köra med slamfärg igen eller hur ska jag göra?
Vissa paneler är i dåligt skick och tanken var att byta ut dem.
Tack på förhand
Att ena butiken skriker ”nej” är nog för att de är väl medvetna om att kunderna sällan lyckas skrapa rent så bra som det faktiskt behövs. Så ingen av dem har väl egentligen fel.
Vill du vara helt säker så skulle jag köra FaluVapens slamfärg i ljusgrå men du kommer inte undan borstandet av befintlig slamfärg - det är ju synd om det röda börjar lysa igenom när den ljusgrå börjar krita eller när träet rör sig.
Vill du vara helt säker så skulle jag köra FaluVapens slamfärg i ljusgrå men du kommer inte undan borstandet av befintlig slamfärg - det är ju synd om det röda börjar lysa igenom när den ljusgrå börjar krita eller när träet rör sig.
Chansen att lyckas ökar nog om du tar en mörk slamfärg, finns ju svart idag. Oavsett provmåla så ser du resultatet lämpligen på en bräda spm behöver bytas
https://www.powerpress.se/sv/produkter/borstverktyg/borstverktyget-paket.html
Kör med ett sådant här verktyg - borste så kommer den mesta slamfärgen bort. ’vi har bytt röda knutar slamfärg till vita knutar fasadfärg.
Det dammar på bra när man borstar men slutresultatet blir bra.
Kör med ett sådant här verktyg - borste så kommer den mesta slamfärgen bort. ’vi har bytt röda knutar slamfärg till vita knutar fasadfärg.
Det dammar på bra när man borstar men slutresultatet blir bra.
Liknande trådar
-
Måla om huset - vad ska jag använda för färg?
Byggnadsvård -
Måla om huset efter tillbyggnad?
Färg, Måla & Tapetsera -
När ska man måla om huset, och vad kostar det ?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ska måla om gaveln på radhuset, men hur gör jag detta säkert?
Färg, Måla & Tapetsera -
Tipps att måla huset- Please I am in need of hep! Winter is a coming :)
Fasad