Har köpt ett hus som målats med falurödfärg.
Har hört att det är ett helsike om man vill måla om med annan färg. Tänkte först byta panel för att gå en snabbare väg men panelen är bra och känns som ett onödigt dyrt projekt.
Såg nu till min glädje att faluröd färg faktiskt finns i två till kulörer och funderar på att måla om till antingen grå eller svart . Avskyr verkligen den röda färgen.
Så min fråga, behöver jag skrapa bort all den röda färgen ändå innan jag målar eller räcker det att jag skrapar på de få ställen där färgen flagnat?
Tvätt innan är ganska självklart så det behöver jag inga råd om .👍😊
Har hört att det är ett helsike om man vill måla om med annan färg. Tänkte först byta panel för att gå en snabbare väg men panelen är bra och känns som ett onödigt dyrt projekt.
Såg nu till min glädje att faluröd färg faktiskt finns i två till kulörer och funderar på att måla om till antingen grå eller svart . Avskyr verkligen den röda färgen.
Så min fråga, behöver jag skrapa bort all den röda färgen ändå innan jag målar eller räcker det att jag skrapar på de få ställen där färgen flagnat?
Tvätt innan är ganska självklart så det behöver jag inga råd om .👍😊
Kanske fel av mig att säga flagna (helt ny på det här 🤭) men mellan panelerna ser man att det inte ser så fint ut i kanterna. Kollade lite mer noga och kanske har tidigare ägaren bara haft alldeles för mkt färg för är bara färg som lossnar? Svårt att få bra bild va det också. 😅MultiMan skrev:
Men helt säker på att det målats med Falu rödfärg.
Liknande trådar
-
”Färdmålat” hus, måla bakom altanregel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bör utsatta skruvhuvuden utomhus målas över?
Byggmaterial & Byggteknik -
Har ni tips om målare i Göteborgsområdet? Det gäller husmålning med linoljefärg. :)
Fasad -
Nya Husägare - Vad tror ni det kostar att måla om vår fasad?
Fasad -
Hej! Jag har byggt ett nytt timmerhus som är målat med en öppen lasyr på utsidan. Jag undrar nu vad jag skall använda för färg på insidan.
Lösvirke & Timmerhus