Har köpt ett hus som målats med falurödfärg.
Har hört att det är ett helsike om man vill måla om med annan färg. Tänkte först byta panel för att gå en snabbare väg men panelen är bra och känns som ett onödigt dyrt projekt.
Såg nu till min glädje att faluröd färg faktiskt finns i två till kulörer och funderar på att måla om till antingen grå eller svart . Avskyr verkligen den röda färgen.

Så min fråga, behöver jag skrapa bort all den röda färgen ändå innan jag målar eller räcker det att jag skrapar på de få ställen där färgen flagnat?
Tvätt innan är ganska självklart så det behöver jag inga råd om .👍😊

MultiMan
Slamfärg som Faluröd flagnar inte och går normalt sett bara att borsta bort. Är du säker på att det är slamfärg?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kika på gysinge.com de har slamfärg i olika kulörer.

MultiMan MultiMan skrev:
Slamfärg som Faluröd flagnar inte och går normalt sett bara att borsta bort. Är du säker på att det är slamfärg?
Kanske fel av mig att säga flagna (helt ny på det här 🤭) men mellan panelerna ser man att det inte ser så fint ut i kanterna. Kollade lite mer noga och kanske har tidigare ägaren bara haft alldeles för mkt färg för är bara färg som lossnar? Svårt att få bra bild va det också. 😅
Men helt säker på att det målats med Falu rödfärg.

• Närbild av en vägg med Falu rödfärg, visar flagnande målarfärg och slitna kanter mellan träpanelerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.