Måla om fönster med linoljefärg

111 läst  1 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Våra fönster, original från 1930, är i akut behov av ommålning och är tidigare (de flesta) målade med linolja. Färgen har nu flagnat rejält vid nedre delarna. Fönstrena blev renoverade för ca fem år sen av en hantverkare. En del av gångjärnen är rostiga. Och nu ska vi alltså ta tag i att måla om dem, men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Men, vi har nog landat i att först behandla med linolja/balsamterpentin och måla lite senare (med linoljefärg, fast vi har vacklat eftersom det hållit så kort tid hittills). Vi hade inte riktigt planerat in fönstermålning den här semestern så vi får börja med det mest akuta. Så här är några frågor:

1. Kan fönsterblecken målas med samma färg? Jag tror den är målad med linoljefärg innan, de vi köpte av höll sig till traditionella metoder. Räcker det att skrapa, tvätta och måla?
    2. På vissa delar (ytterdörrar) har färgen krackelerat. Inte flagnar alltså, den sitter ordentligt och går inte att skrapa bort. Det är inte så snyggt, men hur stort problem är det? Kan man måla över?
    3. Hur gör man med rostiga gångjärn? Just nu är det inte aktuellt att plocka ner och byta eller ta av dem. Färgen flagnar inte men rosten bryter igenom. De är alltså inte genomrostiga, utan det är ytligt.

Som ni märker är vi lite noviser på det här, så goda råd mottages tacksamt.

2. S
    Medlem · Nivå 10
    Om färgen flagnar så är det nog inte linoljefärg...........
    Dessutom är det vanligt att man tror att allt blir bättre ju mer olja man mättar trät med men många ggr blir det tvärtom eftersom en varm sommardag får oljan att krypa ut och effektivt ödeläga ev ytskikt.
    En lätt inoljning räcker bra.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: