Jag har ett fritidshus som är tillbyggt. Den gamla delen är behandlad med järn och kopparvitriol, samt träolja då och då. Den tillbyggda delen har vi behandlat på samma sätt med järn och kopparvitriol. Dock hade vi otur och blev överraskade av en snöskur precis när vi var färdiga och resultatet ser flammigt ut på vissa delar av huset. Det är snart tre år sedan men jag tycker inte det fläckiga blir så mycket bättre. Jag funderar på om det går att måla huset med slamfärg över järn och kopparvitriolen samt även på gamla delen där huset fått sig några kurer med träolja genom åren? Eller kan jag man göra en ny strykning med järn och kopparvitriol på de väggar som är flammiga? Eller blir det bara värre då?
Slamfärg går bra, järnvitriol är t o m med en av de vanliga ingredienserna i slamfärg och koppar förekommer som förorening.
Järn- och kopparvitriol ska bara tillföra järn- och kopparjoner så att den naturliga oxidationen av träet går fortare. det ger grånaden. Ibland (ofta) är det grå bets inblandat i de färdiga produkterna för att man omedelbart ska se ett resultat var man har strukit lösningen.
Varför ni har målat olja på fasaden är oklart för mig. Det förhindrar ju gråningen som vitriolen ska ge och binder dessutom eventuell flammig bets.