Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Måla om en reveterad fasad med linoljefärg

1. I
    Medlem · 3 inlägg

icqttg

Medlem
    Vår reveterade fasad är målad med kalkfärg för ca 20 år sedan som nu är i behov av lite renovering. Jag funderar på att istället för kalkfärg måla med linoljefärg (som jag gör själv). Anledningen är att det är för bökigt med kalkfärg, väderberoende och för många lager och vattning mm.

Har frågat 4 leverantörer om lämpligheten i detta och två säger att det går utmärkt medan de andra säger att man aldrig målar reveterade hus med linoljefärg därför att den blir för tät och det finns risk för att fukt stängs in i träet.

Är det någon som har erfarenhet av frågeställningen och som skulle kunna ha några bra råd?

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 832 inlägg
    Hur många strykningar ska det vara för ommålning med kalk?
    Jag hade för mig att det bara är första gången det slabbas sju lager. Sedan är det betydligt färre?

3. Bo arnold
    Medlem · 433 inlägg
    Måla inte med linoljefärg tvätta o måla med silikatfärg fungerar bra på gammal kalkyta o är rätt tid att måla nu när det är fuktigt i luften. Linoljefärg kan förstöra putsen blir för tätt.

4. N
    Husägare · Stockholm · 825 inlägg

neo11

Husägare
    Kalkfärg målar man 2 ggr, som med allt annat, men kan vara lite bökigt med kalkfärg för den ovane.
    Dock kan du inte ha linolja på fasaden, eller aldrig någonsin sett eller hört någon som har det.
    Passar bättre på fönster och eventuellt sockel.
    Använd silikat eller alcros granit eller puts färg istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.