Tänkte fräscha upp två badrum genom att bland annat måla om taken. Noterar dock att det sitter (gulnad) silikon i övergången mellan vägg och tak. Hur går jag vidare på bästa sätt med tanke på att färgen inte fäster på silikonen? Måste jag försöka ta bort fogen på något sätt eller målar jag så långt ut som möjlig för att sedan sätta ny fog ovanpå den gamla? Är det ens görbart?

Alla tips mottages tacksamt!

Johhhan
Det bästa är om du kan få bort silikonfogen och eventuell ytterligare silikon som hamnat på ytan du ska måla. Det som kvarstår efter en första omgång skrapning kan vanligen mjukas upp bra med ättika, men i taket är det förstås inte så enkelt som att bara lägga på en remsa med ättiksindränkt toapapper... Det korrekta att använda i vägg/tak-vinkeln är akrylfogmassa, som är övermålningsbart.

I vilket annat rum som helst hade jag skurit bort den gamla fogen. Tyvärr så är det ju ett badrum, och det finns ju viss risk att man skadar tätskiktet om man har otur, och det vill man inte :)
Det går såklart att skära försiktigt, men det brukar vara klurigt att skära i silikon med kontroll.

Så, ny fog ovan på är det säkra kortet.

Johhhan
1977bjorn 1977bjorn skrev:
I vilket annat rum som helst hade jag skurit bort den gamla fogen. Tyvärr så är det ju ett badrum, och det finns ju viss risk att man skadar tätskiktet om man har otur, och det vill man inte :)
Det går såklart att skära försiktigt, men det brukar vara klurigt att skära i silikon med kontroll.

Så, ny fog ovan på är det säkra kortet.
Tätskiktet går inte vidare i taket utan slutar där, så det är ingen fara.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Skär bort den gamla fogen innan du målar,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.