Byggahus.se

Måla över Järnvitriol med Falu rödfärg?

1. A
    Medlem · Dalarna · 88 inlägg

andypandy

Medlem
    Hej! Är på gång att bygga ett förråd och vid inventeringen av panel så har jag en hel del färdigmålat med järnvitriol. Och en del helt omålat.

Funkar det att måla över samtliga bräder med Falu rödfärg i vår, behandlat som obehandlat, och tro att det inte syns för mycket?
    Möjligen kan jag separera dem så de är på olika sidor av huset så det inte går att jämföra helt bredvid varandra.

Åsikter gissningar?

2. D
    Medlem · Dalarnas · 837 inlägg

Drömhus2012

Medlem

Sv: Måla över Järnvitriol med Falu rödfärg?

Gissar att det skulle vara helt ok.
    Men du kan ju testa redan nu, ta in en vitriolplanksnutt och en obehandlad och måla båda. Då ser du om det är någon skillnad och om du sedan låter båda planksnuttarna vara ute över vintern/våren så ser du vad som hänt då också och bestäm efter det.
    Nu kan det ju vara så att någon annan vet och det vore ju bara bra. :)

3. A

andypandy

Medlem
    Jo men det var en bra idé.. måla 2 olika snuttar och jämföra dem.

4. Anders_Roslagen
    Medlem · Stockholms · 977 inlägg

Anders_Roslagen

Medlem
    Tror nog att det är en av få behandlingar som är övermålningsbar med Faluröd. Min gissning är dessutom att det inte syns, visserligen finns viss transparens i faluröd, men pigmentet är så "dominerande" och jämför man en Falunymålad fasad med växelvis gamla grånade och nya plank så är min erfarenhet att det inte syns efteråt. På liknande sätt bör järnvitrol vs icke behandlat reagera. Kommer med intresse följa provmålningen och hoppas du lägger upp lite bilder framöver...

5. A

andypandy

Medlem
    Syns fortfarande ingen nyansskillnad emellan plankvarven på gäststugan.
    Det fungerar alltså.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.