Byggahus.se

Måla över flott/fettfläckar

1. O
    Medlem · 19 inlägg

OscarD

Medlem
    Hej!

Har köpt en lägenheten som ska totalrenoveras. I huvudrummet ska det målas/tapetseras om. Finns en sovalkov i huvudrummet och i denna finns det fett/flottfläckar. Fungerar det att måla över detta eller är det renoveringstapet som gäller? Känns iof fräschare med renoveringstapet men ska platsbygga en säng så kommer aldrig ligga i höjd med de gamla fläckarna även därför jag undrar om det går att måla över eller om det tränger sig igenom färgen?

2. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 756 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Min första lägenhet hade en vidrig fett och smutsfläck där sängen hade stått och jag tvättade två omgångar med målartvätt innan målning och det höll utan problem minst ett och ett halvt år, efter det flyttade jag så då vet jag inte. (målade med absolut billigaste vita färgen jag hittade ≈150kr för 10L)

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 496 inlägg
    OscarD: Satsa på en spärrfärg, då är problemet löst för alltid.

4. O
    Medlem · 19 inlägg

OscarD

Medlem
    Tack för svaren! :D(y) Räcker det med flera lager spärrfärg eller fungerar den endast som grundfärg?

5. Immobil
    Oftast räcker det med ett lager, om man inte är sparsam med färgen.

• Laddar…
  6. Jiji
    Medlem · 3 346 inlägg
    Om du menar om det kommer att täcka med ett lager spärrfärg så är svaret: ja oftast ibland får man ta två lager, som du redan fått svar här i tråden. Men om du menar om du bara kan måla med spärrfärg har du redan svarat själv. Den är en grundfärg som du målar ovan på med den färg du vill ha.

7. Jiji
    Medlem · 3 346 inlägg

8. H
    Medlem · 14 inlägg
    Vi sprayade på isolerspray från Flügger, enkelt och kostar inte allt för mycket.

9. O
    Medlem · 19 inlägg

OscarD

Medlem
    Tack för alla inputs. Blir att sätta renoveringstapet istället. Började riva all lös tapet och fick nästan med mig hela våder när jag började riva loss. Går snabbare än att bredspackla hela väggarna.

10. I
    Medlem · 335 inlägg
    Men roligare att bredspackla än att gipsa:D

11. Immobil
    Nu skojar du väl? :thinking:

12. I
    Medlem · 335 inlägg
    Är målare, så är väl drf jag föredrar spacklingen:D(y)

• Laddar…
  13. Immobil
    Aha, yrkesskada. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.