Byggahus.se

Måla över färg som spruckit?

758 läst  8 svar

1. Fsandin
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Köpte en totalrenoverad lägenhet, där man bredspaklat alla väggar och målat alla väggar med ”Jotun lady vattenbaserad” väggfärg.

Färgen hade suttit på väggarna i 2-3 månader när vi bestämde oss för att måla över med en vit alcro helmatt (4 glansenheter).

Nu är all färg sprucken, enligt bilden bifogad.
    Den sprack 1-2 och 3:e lagret, dock värst i sovrummet (där bilden är tagen).

Har kontaktat colorama som jag köpte färgen av och deras enda råd var att måla ett lager till, vilket ej funkade.

Vad ska jag göra för att då ordning på detta?

Redigerat 11 apr 20:56
  2. M
    Medlem Nivå 1
    Är väggen slät så kan ni kanske tapetsera e duro easy cover (renoveringstapet) eller tapetsera en vit tapet ovanpå?

3. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Men vad har hänt?
    Har bara vad om det här fenomenet ett fåtal gånger, då har det varit fläckvis, och på spackel som inte torkat.
    Jag gissar på värdelös färg, jag hade reklamerat den, antar att den inte var gratis.
    1 rollning med bra färg ska täcka det mesta.

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Uppenbarligen var inte färgerna kompatibla. Frågade du om det när du köpte alcrofärgen?

5. B
    Medlem · Nivå 18
    Tvättades den gamla färgen med målartvätt innan din målning?

6. M
    Medlem Nivå 1
    Kanske kan vara så att det är en akrylfärg ovanpå en alkyd? det hände liknande hos mig i en garderob.
    Skulle nästan gissa på de.

7. lopec
    Husägare · Nivå 6
    Hade inte den gamla färgen suttit längre än 2-3 månader bör inte det varit ett bekymmer.

Hur var tork-egenskaperna när ni målade, har det torkat för fort (värmefläkt etc) så finns väl en risk för sprickbildning. Men det där ser än värre ut

8. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Jag tror det har att göra med att Jotuns produkt är supermatt. Nu skriver du inte exakt produktnamn på Jotun Lady som har använts men t ex deras väggfärg Lady pure color anges ha glans "01 supermatt". Det är en färg med mycket lite bindemedel i och en pudrig yta, underlaget är inte fast. Det blir som att måla på t ex gammal limfärg. Den nya färgen blir för stark p g a att den har mer bindemedel och den lägger sig som ett skikt som inte binder underlaget och spricker.

En lösning jag har testat för att kunna måla på gammal limfärg är att prima. Jag sprutade på en primer i vattenlösning med en blomspruta och den gick in i den pudriga färgen och band den. Sen var det bara att måla. jag använde Casco primer (artnr 489670), den luktar trälim så det är vinylacetat av något slag.

9. Fsandin
    Medlem Nivå 1
    Jag målade två lager isolerande grundfärg och sen ett nytt lager med väggfärg. Tack gode gud!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka