Jag ska måla ett rum i källaren där en gammal heltäckningsmatta har legat. Mattan är borta men det är lim kvar längs kanterna på golvet. Behöver lite guide innan jag går vidare. Vissa trådar inom ämnet är flera år gamla och utvecklingen går framåt.

1.Kan jag måla på limmet eller måste allt bort? Jag kan slipa det mer jämnt med en excenterslip men allt går inte bort.

2. Kan jag måla rakt på golvet sen med ex Biltemas expoxy golvfärg? Måste ytan ruggas med diamantslip eller annat?

3. På väggarna så är det enstaka väldigt små sprickor. Kan dessa målas rakt över eller behöver de tätas och i så fall med vad?

4. När listor togs bort så kom lite betongkakor med. Vad för något kan jag fylla igen hålen i väggen med nu?

5. Kan jag måla med vanlig inomhus väggfärg eller måste det vara silikatfärg? Jag tycker jag läser olika beroende på vem man frågar. Hela källaren har samma gula färg och min bedömning är att färgen har suttit där i väldigt många år. Jag vet inte om det är en silikatfärg eller något annat.

Hoppas på bra tips från alla er kunniga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.