Byggahus.se

Måla nytt garage med Flügger..

1. MalZon
    Medlem · Kronoberg · 640 inlägg

MalZon

Medlem
    Har ett helt nytt garage på väg upp och ska givetvis måla panelen det första jag gör innan jag sätter upp den. Kommer att ha liggande panel.
    Tänkte handla från den lokala järnhandlaren och de har Flügger på hyllorna. Antingen blir det Wood Tex Täcklasyr eller Wood Tex Oljefärg. Snickarna ville nog nästan rekommendera oljefärg, då de håller lite längre.

Iaf, frågan är först och främst; Flügger alls?
    För det andra, Täcklasyr eller Oljefärg?

Panelen är redan grundmålad, och kommer att använda en Rollbox.

Mvh Jonas

2. Naturliv
    Trädgårdsfixare · Gruvtrakter · 413 inlägg

Naturliv

Trädgårdsfixare
    Ta den färg som passar huset bäst, men om du vill fördjupa dig mer i skillnader mellan färger och kvalitéer kan du läsa Folksams färgtest. I 2015 års resultat är det bara fyra sorters utomhusfärg som får godkänt på alla tre områdena (funktion, miljö/hälsa, slutbetyg). Dessvärre är Flugger inte med alls i den toppkategorin. Däremot är deras täcklasyr godkänd i kategorin funktion. Fluggers oljefärg hittar jag inte på listan alls, den kanske inte testades.

Färgtestet hittar du här: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger

3. MalZon

MalZon

Medlem
    Hmm ok. Handlade Flügger Wood Tex Täcklasyr till slut, fick bra pris på den så kunde inte låta bli. Allt är ju nytt så bör ju funka relativt bra en längre tid framöver kan jag tycka. Är väl värre om man ska måla om ett gammalt bygge med annan färg innan?

Mvh Jonas

4. K
    Medlem · Västerbotten · 485 inlägg

Knight

Medlem
    Hej. Hur gick det att använda rollboxen?

5. MalZon

MalZon

Medlem
    Hej,

Jo det gick bra. Lite teknik och inlärning i början som med allt annat. Sparade ruskigt mycket tid på den kan jag väl säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.