Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Måla med linoljefärg i september eller vänta?

1. Silfveroxel
    Medlem · 13 inlägg

Silfveroxel

Medlem
    Hej

återställer ett hus i skärgården (västkusten) och målar med linoljefärg. Tagit längre tid att skrapa, så står nu med en vägg nästan färdigskrapad. Trä som skrapats under året har börjat få en grå ton som vissa säger man inte skall måla på.

Gärna råd om man skall försöka skrapa färdigt och grundmåla nu i slutet av september eller bättre att vänta till i maj och slipa lite med sandpapper på den gråa ytan? Bedömer trä som är gammalt i bra skick.

Per

2. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 5 118 inlägg

hsd

Medlem
    det går bra men blir tungjobbat i kyla (plusgrader) och "torktiden" blir längre
    Har målat lite småytor vid 10 plus och det gick bra men jag är lider av kylan så jag skulle vänta till våren

• Laddar…
  3. O
    Medlem · 1 inlägg

Olles hörna

Medlem
    Om du vill få rent från svartmögel och gråträ kolla in Ecoblast sida, använder sand och kalk https://ecoblastvast.se/. instagram ecoblastvast

4. Silfveroxel
    Medlem · 13 inlägg

Silfveroxel

Medlem
    Tack

5. K
    Medlem · 643 inlägg

kniv

Medlem
    Nog för att tips är bra, men att i sitt första inlägg göra reklam för sitt eget bolag är väl ändå lite magstarkt kan jag tycka. Speciellt utan annan motivering eller utförligare beskrivning om varför just det tipset är bra.

• Laddar…
  6. T
    Husägare · 1 775 inlägg

topmount

Husägare
    Jag skulle strukit än gång med en utspädd blandning för att skydda trä och eventuella spikar som kommit fram och blivit oskyddade vid skrapning. Börjar spikarna rosta får du lätt genomslag. Lätt grånad kommer jätte fort och är inget problem att måla över till skillnad från när uv ljuset luckrat upp ytan på trät (tänk drivved)

• Laddar…
  7. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 5 118 inlägg

hsd

Medlem
    Spikskallar och andra järndetaljer bör målas på med blymönja , eller liknande
    Dock brukar de flesta spik vara varmgalvad så de klarar sig

8. Jiji
    Medlem · 3 203 inlägg
    Kan inte säga att det här är rätt sätt (tvivlar på att det bara finns ett rätt sätt) men vi var i samma situation förra året och vi strök med linolja och balsamterpentin 50/50 i september och målade nu i sommar. Faktum är att vi hann inte allt nu heller så får måla mer till våren.

9. B
    Medlem · Skåne · 203 inlägg

Bombus pratorum

Medlem
    • Laddar…
  10. T
    Husägare · 1 775 inlägg

topmount

Husägare
    Ja min erfarenhet av spikskallar på västkusten är att de rostar speciellt på äldre hus (som i TS fall) som är byggda innan man började använda galvad spik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.