Hej
Vi har en ett torp, ca 120 år gammalt, som på norrsidan drabbats av mörka prickar i färgen som jag tror är mögel/svartmögel? Främst längst knut och nock och ca en meter in mot huset, men även längst med fönster. Se bilder. Huset är av timmer med träpanel utanpå.
(Några meter från huset står en väldigt stor ek som breder ut sig över taket)
Vi ska om några veckor måla om huset.
Huset målades senast för ca 10 år och då gjorde vi misstaget att låta en målare sprutmåla huset med slamfärg/Falu rödfärg. I efterhand har vi förstått att det inte var så smart.
Nu är det dags att måla igen och denna gång tänker vi göra det själva med pensel på traditionellt vis.
(Huset har alltid målats med slamfärg, aldrig oljefärg eller plastfärg vad vi vet)
Har några frågor och hoppas att få svar av er som har koll.
1.Är de mörka prickarna mögel/svartmögel?
2.Hur ska dessa behandlas/tas bort innan ommålning? Skrapa? Spraya med ättika? Eller Mögelbortagningsmedel? Eller klorin? Eller något annat?
Har försökt läsa på och hittar så många olika svar vad som är bäst.
3.Vilken slamfärg rekommenderas? Vill inte köpa den billigaste om det är risk att det är sämre kvalité och om det finns risk att möglet får fäste och näring av färgen.
I och med att det sprutmålades senast, behöver vi tänka på något extra när vi målar denna gång eller är det bara att köra på som vanligt?
Tacksam för svar och tips.
Mvh
Martin
Vi har en ett torp, ca 120 år gammalt, som på norrsidan drabbats av mörka prickar i färgen som jag tror är mögel/svartmögel? Främst längst knut och nock och ca en meter in mot huset, men även längst med fönster. Se bilder. Huset är av timmer med träpanel utanpå.
(Några meter från huset står en väldigt stor ek som breder ut sig över taket)
Vi ska om några veckor måla om huset.
Huset målades senast för ca 10 år och då gjorde vi misstaget att låta en målare sprutmåla huset med slamfärg/Falu rödfärg. I efterhand har vi förstått att det inte var så smart.
Nu är det dags att måla igen och denna gång tänker vi göra det själva med pensel på traditionellt vis.
(Huset har alltid målats med slamfärg, aldrig oljefärg eller plastfärg vad vi vet)
Har några frågor och hoppas att få svar av er som har koll.
1.Är de mörka prickarna mögel/svartmögel?
2.Hur ska dessa behandlas/tas bort innan ommålning? Skrapa? Spraya med ättika? Eller Mögelbortagningsmedel? Eller klorin? Eller något annat?
Har försökt läsa på och hittar så många olika svar vad som är bäst.
3.Vilken slamfärg rekommenderas? Vill inte köpa den billigaste om det är risk att det är sämre kvalité och om det finns risk att möglet får fäste och näring av färgen.
I och med att det sprutmålades senast, behöver vi tänka på något extra när vi målar denna gång eller är det bara att köra på som vanligt?
Tacksam för svar och tips.
Mvh
Martin
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Ja jag misstänkte att det inte räcker med att skrapa. Har du någon mögeltvätt specifikt för slamfärgsvägg att rekommendera?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Den enda påverkan dylika svarta prickar har är att det kan missfärga färgen..........i övrigt spelar det ingen roll att man sanerar bort ev sporer. Är läget gynnsamt för ny påväxt och miljön är rätt så kommer det mögla på nytt oavsett eftersom det finns nya sporer runt omkring oss i luften helt naturligt.....Vi andas dagligen in massor......
Men fula prickar är det.
Jag tror rekommendationen för sådana prickar brukar vara först på med Mögel / prickrent enligt instruktionerna, sedan fasadtvätt.
Jag skulle blanda i bensaltensid i färgen när jag målar om. Det finns många trådar om det.
Jag tror rekommendationen för sådana prickar brukar vara först på med Mögel / prickrent enligt instruktionerna, sedan fasadtvätt.
Jag skulle blanda i bensaltensid i färgen när jag målar om. Det finns många trådar om det.
Okej tack för tipsen
Okej men menar du att du bara skulle måla över alla dessa prickar och inte försöka få bort dom innan?S Stefan1972 skrev:Den enda påverkan dylika svarta prickar har är att det kan missfärga färgen..........i övrigt spelar det ingen roll att man sanerar bort ev sporer. Är läget gynnsamt för ny påväxt och miljön är rätt så kommer det mögla på nytt oavsett eftersom det finns nya sporer runt omkring oss i luften helt naturligt.....Vi andas dagligen in massor......
Med sedvanlig borstning innan målning försvinner troligen en hel del.Mistamista skrev:
Fast det kommer också troligen ganska snabbt tillbaka om inte färgen innehåller något som håller möglet borta.
Okej tack för tipset
Ni har tipsat här om att blanda i Bensaltensid och Atamon i färgen.
Vi har nu valt an använda oss av Falu rödfärg original och på tillverkarens hemsida står det att de inte rekommenderar att man blandar i egna antimögelmedel i färgen.
Någon som har koll och erfarenhet av detta som kan ge en second opinion?
Vi har nu valt an använda oss av Falu rödfärg original och på tillverkarens hemsida står det att de inte rekommenderar att man blandar i egna antimögelmedel i färgen.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Det skriver de för att de inte kan garantera resultatet om kunden blandar i egna grejer. Jag brukar blanda i tjära.Mistamista skrev:
Ni har tipsat här om att blanda i Bensaltensid och Atamon i färgen.
Tillverkare och återförsäljare vägrar i regel diskutera tillförande av egna tillsatser.
Mögelhämmande tillsatser i färg har minskat genom senaste decenniernas skärpningar av miljökrav och specifikt målarnas arbetsmiljö.
Jag har blandat in lite bensalkoniumklorid / bensaltensid (olika namn för samma sak) i både vattenburen olja, biltemas fasadfärg och Demidekk Ultimate när jag målat/oljat på skuggsidor. Jag har blandat mindre än en tesked per liter, minns inte exakt.
Än har det inte möglat eller börjat växa lav efter 5-7 år. Ser inte att det har påverkat prestandan på färgen heller.
Mögelhämmande tillsatser i färg har minskat genom senaste decenniernas skärpningar av miljökrav och specifikt målarnas arbetsmiljö.
Jag har blandat in lite bensalkoniumklorid / bensaltensid (olika namn för samma sak) i både vattenburen olja, biltemas fasadfärg och Demidekk Ultimate när jag målat/oljat på skuggsidor. Jag har blandat mindre än en tesked per liter, minns inte exakt.
Än har det inte möglat eller börjat växa lav efter 5-7 år. Ser inte att det har påverkat prestandan på färgen heller.