Byggahus.se

Måla golv blev sådär..

1. novajonas
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Efter lite om och en så har jag börjat måla golvet i garaget med biltemas 2-komp färg. Jag hade innan jag började måla reparerat några sprickor och sopat rent. Mitt problem är att jag hade en gammal oljefläck som jag försökte få bort med lacknafta och avfettning. Jag gnugga bort den så gott det gick innan måleriet.

Mitt problem är att färgen inte sätter sig mot stället där oljefläcken satt. Är det någon som har något tips om hur jag gör för att få färgen att fästa?

Mvh
    /Jonas

2. P
    Medlem Nivå 3
    Jag fick ett tips av en målarkompis att man ska syratvätta (salpetersyralösning ??? har jag för mej att det var) betonggolv innan man målar dom för att färgen ska fästa så bra som möjligt, men de var ett par år sedan så vilken syra det var kommer jag inte ihåg....
    Om jag kommer ihåg rätt så sa han så här: "skura golvet med lösningen och sen ska man skölja med vatten".
    Nån som vet om jag har rätt??

3. novajonas
    Medlem Nivå 1
    Salpetersyra känns inte som något man hittar på clas ohlsson direkt? Eller kanske inte är svårare än att gå till en färghandel?

edit:
    Efter ha sökt lite verkar det vara saltsyra man skall använda i en blandning av 1:4 med vatten. Skall köpa lite och testa.

Bra länk:
    http://www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-Inomhus/mala_betonggolv.pdf

4. S
    Medlem Nivå 4
  5. novajonas
    Medlem Nivå 1
    Okey var å köpte lite saltsyra på lunchen skall prova det annars får det väl bli att "bränna" lite. Får köpa en gasolbrännare då kanske?

6. P
    Medlem Nivå 3

Just ja så var det :)

7. M
    Medlem Nivå 8
    Inom kemin används salpetersyra för att få bort fett och proteinbeläggningar på saker som man ska plättera, så visst kan man använda salpetersyra. Men stark salpetersyra och metalliskt koppar ger otrevliga gaser av kväveoxider, så man måste veta att det inte finns metaller i närheten. salpetersyra(HNO3) finns att köpa på många färgaffärer.