Jag har hittat massor av tips här på forumet och har nog klart för mig man går tillväga på bästa sätt - men min fråga är: ska jag måla dörren på plats eller skruva ner den, lägga på bockar eller uppfinna någon listig upphängningsanordning. Är det inte lättast att arbeta och på så sätt få bäst resultat när dörren ligger ner? Hur har ni gjort?
/E
/E
Man får helt klar snyggast yta om man har dörren liggande på bockar. Tar dock lite längre tid eftersom man bara kan måla ena sidan åt gången, men man minimerar ju rinnmärken.
Skulle aldrig få för mig att måla dörrar hängande.
Skulle aldrig få för mig att måla dörrar hängande.
Tack för snabbt svar! Det känns absolut rätt att ta ner dörrbladet och måla horisontellt. Jag vill som alltid vara klart snabbt - men det får väl ta den tid som det tar. Tänkte först prova på en dörr - men det blir ju mer rationellt att göra alla samtidigt i så fall. /E
När jag senast sprutmålade 4 st fullhöjds garderobsdörrar på båda sidorna så använde jag metoden beskriven nedan med gott resultat:
Spikade dit 2 st 50 mm spikar i varje hörn av ovansidan och undersidan. Spikade endast i spikarna ca 20 mm. Satte även dit en cirkulär distans av 30 mm trä rundstav i änden av spikhuvudet för att kunna få en distans mot väggen som jag lutade dörrarna mot vid sprutning. Sedan sprutmålade jag alla fyra dörrarna samtidigt stående på spikarna och lutade några grader mot en vägg. När en sida av dörrarna var sprutad ställde jag mig på en pall och lyfte i spikarna/ rundstavarna och vände dörren för att komma åt den andra sidan av dörren. På detta viss kommer jag åt alla sidor förutom den kortsida som är underst. Den kommer man åt genom att vända upp och ner på dörren när färgen har torkat inför nästa sprutpass, alternativt penselmåla då den inte syns så bra då den ligger underst.
Se även bifogad bild så förstår du konceptet bättre.
Spikade dit 2 st 50 mm spikar i varje hörn av ovansidan och undersidan. Spikade endast i spikarna ca 20 mm. Satte även dit en cirkulär distans av 30 mm trä rundstav i änden av spikhuvudet för att kunna få en distans mot väggen som jag lutade dörrarna mot vid sprutning. Sedan sprutmålade jag alla fyra dörrarna samtidigt stående på spikarna och lutade några grader mot en vägg. När en sida av dörrarna var sprutad ställde jag mig på en pall och lyfte i spikarna/ rundstavarna och vände dörren för att komma åt den andra sidan av dörren. På detta viss kommer jag åt alla sidor förutom den kortsida som är underst. Den kommer man åt genom att vända upp och ner på dörren när färgen har torkat inför nästa sprutpass, alternativt penselmåla då den inte syns så bra då den ligger underst.
Se även bifogad bild så förstår du konceptet bättre.
Klicka här för att svara