48 253 läst · 16 svar
48k läst
16 svar
Måla Gabon/Fanérade innerdörrar
Sida 1 av 2
Tänkte spackla och måla om mina gamla innerdörrar från 50-talet då en del av dem är väldigt slitna, samt att jag inte tycker det är så snyggt med vågrätt fanér på dem. Hade även tänkt byta till nya nyckeltavlor och trycken, nu sitter det rektangulära som jag vill byta till runda, och det går inte utan att det syns om man inte målar också.
Jag har för mig att jag läste någonstans att det var riskabelt att måla med vissa färgtyper på dessa dörrar p.ga. att fanéret kunde resa på sig, stämmer detta? Kan tänka mig att det kan vara lurt med vattenbaserad färg...
Annars hade jag bara tänkt spackla dem, slipa av dem lite lätt, grunda och sedan rolla dem.
Jag har för mig att jag läste någonstans att det var riskabelt att måla med vissa färgtyper på dessa dörrar p.ga. att fanéret kunde resa på sig, stämmer detta? Kan tänka mig att det kan vara lurt med vattenbaserad färg...
Annars hade jag bara tänkt spackla dem, slipa av dem lite lätt, grunda och sedan rolla dem.
Mjaa, fanéret lär nog sitta kvar. Möjligt att du får lite fiberresning, men det slipar du bara bort.
Kör hårt, ska inte vara någon fara!
Kör hårt, ska inte vara någon fara!
Ok, då kör jag på, tack för svaret.
Medlem
· Skåne
· 56 inlägg
Inte helt ovanligt att faneren reser sig och att den ger avfällningar. Du får bruna fläckar på dörren eller hela dörren får en gul nyans.
Man kan testa att grunda med en vanlig vatten baserad grundfärg och chansa, blir det gult får man spärra det i efterhand.
Säkraste och lättaste vägen men med den hemska doften är att grunda med en oljefärg. Den täcker dina bruna dörrar mycket bättre än en vanlig latexfärg, du sparar en strykning (minst 3 strykningar med latex) och du slipper genomslag. Men har du ett par dörrar går det knappt sova i huset samma natt.
Lycka till
/Johan
Man kan testa att grunda med en vanlig vatten baserad grundfärg och chansa, blir det gult får man spärra det i efterhand.
Säkraste och lättaste vägen men med den hemska doften är att grunda med en oljefärg. Den täcker dina bruna dörrar mycket bättre än en vanlig latexfärg, du sparar en strykning (minst 3 strykningar med latex) och du slipper genomslag. Men har du ett par dörrar går det knappt sova i huset samma natt.
Lycka till
Ursäktar mig, skulle självklart angett det i mitt inlägg.Säkraste och lättaste vägen men med den hemska doften är att grunda med en oljefärg. Den täcker dina bruna dörrar mycket bättre än en vanlig latexfärg, du sparar en strykning (minst 3 strykningar med latex) och du slipper genomslag. Men har du ett par dörrar går det knappt sova i huset samma natt.
Lycka till/Johan
Allt gammalt trä ska grundas med alkydoljebaserad grundfärg om man vill vara på den säkra sidan att undvika hartsgenomslag.
Hej
Så här gjorde jag med mina gamla dörrar:
Försiktig slipning med 240 papper
Tvätta med ammoniak och vatten, behöver ej sköljas
Filtroller och Beckers Grepp grundfärg, låt torka ett dygn
Spackla det som behövs med snickerispackel
Slipa spacklet och täck med Grepp Grund, torka igen.
Två strykningar Beckers Mästarfinish med filtroller.
Resultatet är svårt att skilja från fabrikslackerat!
Lycka till
Så här gjorde jag med mina gamla dörrar:
Försiktig slipning med 240 papper
Tvätta med ammoniak och vatten, behöver ej sköljas
Filtroller och Beckers Grepp grundfärg, låt torka ett dygn
Spackla det som behövs med snickerispackel
Slipa spacklet och täck med Grepp Grund, torka igen.
Två strykningar Beckers Mästarfinish med filtroller.
Resultatet är svårt att skilja från fabrikslackerat!
Lycka till
Tack för alla tipsen, ska ta tag i detta någon gång i September =)
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Har gjort detta arbete själv, blev hur bra som helst. Beckers grepp grundfärg (alkyd) sedan slipa av med fint papper. Två lager med snickerifinish eller motsvarande. Rollade med en skumgummi roller, rekomenderas kanonresultat. Blev så slätt att jag tyckte att detta var en kanonidé även till båtens bottenfärg. Rekomenderas inte då lösningsmedlet i denna färg löste upp skumgummirollern. Alltid lär man sig något....
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
En snabbtorkande oljegrund är att rekommendera eftersom träet suger och som sagt kan det ju resa sig även om Gabon är mindre känsligt än lauan och meranti. Kör sen gärna en mellanslipning med 200-400 papper och grunda en gång till med skumroller.
Jag håller på och grunda nu, och oljefärgen luktar som tidigare nämts inte så gott, får eftersmak i flera timmar... Men men.
Jag funderade dock på hur man bäst gör när man monterar dit nya ringar runt nyckelhål och dörrhandtag. Vad sitter bäst egentligen? Genomgående skruv genom låset, eller skruva direkt i dörren med medföljande träskruv? Det är ju tråkigt om ringen runt handtaget blir lös efter ett tag och börjar skava färg...
Jag funderade dock på hur man bäst gör när man monterar dit nya ringar runt nyckelhål och dörrhandtag. Vad sitter bäst egentligen? Genomgående skruv genom låset, eller skruva direkt i dörren med medföljande träskruv? Det är ju tråkigt om ringen runt handtaget blir lös efter ett tag och börjar skava färg...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Tryck i lite trälim eller fogmassa i skruvhålet så är det mindre risk att medföljande skruvar släpper
Tack för alla tips, nu har det varit klart ett tag, men jag har renoverat sovrummet med, så jag har glömt posta här.
Jag mattade ner dörrarna först, sedan tvåttade jag dem, grundade dem med oljegrund, och sedan spacklade jag och slipade dem. Grundade sedan igen där färgen försvunnit, för det blev genomslag ananrs som ni varnade för. Slutligen 3-4 lager fär med roller. Här är lite bilder på resultatet, det blev lite finare efteråt, med vita dörrar och nya trycken.
Före
Efter
Lånade en jobbarkompis handöverfräs för att se om man kunde ha den till något kul, och det kunde man...
Jag mattade ner dörrarna först, sedan tvåttade jag dem, grundade dem med oljegrund, och sedan spacklade jag och slipade dem. Grundade sedan igen där färgen försvunnit, för det blev genomslag ananrs som ni varnade för. Slutligen 3-4 lager fär med roller. Här är lite bilder på resultatet, det blev lite finare efteråt, med vita dörrar och nya trycken.
Före
Efter
Lånade en jobbarkompis handöverfräs för att se om man kunde ha den till något kul, och det kunde man...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Fan vad fräckt! Det bor en konstnär i dig!
Det blev riktigt fint
, nu vet jag hur jag ska göra med mina dörrar, men det blir först till våren, då det luktar.
Hej!
Har likadana dörrar hemma och funderar lite smått på att fixa dem vita, precis som gjorts här. Snyggt får jag säga!
Dock, lite frågor: Varför grundmålade du två gånger (både innan och efter spackling/slipning)?
Min arbetsordning (baserad på magkänsla) skulle se ut som följer:
* Matta ner med sandpapper
* Tvätta dem (med ammoniak och vatten)
* Spackla bort ojämnheter
* Slipa dem
* Grunda med någon bra oljefärg (tips på färg/fabrikat välkomna)
* 3-4 lager färg med lackrulle. Färgval: Jotuns Lady. (är det ett bra val här?)
Blir det risk för genomslag med ovan metod?
Kommentera gärna! Jag är inget proffs, utan mer av en amatör.
/Martin
Har likadana dörrar hemma och funderar lite smått på att fixa dem vita, precis som gjorts här. Snyggt får jag säga!
Dock, lite frågor: Varför grundmålade du två gånger (både innan och efter spackling/slipning)?
Min arbetsordning (baserad på magkänsla) skulle se ut som följer:
* Matta ner med sandpapper
* Tvätta dem (med ammoniak och vatten)
* Spackla bort ojämnheter
* Slipa dem
* Grunda med någon bra oljefärg (tips på färg/fabrikat välkomna)
* 3-4 lager färg med lackrulle. Färgval: Jotuns Lady. (är det ett bra val här?)
Blir det risk för genomslag med ovan metod?
Kommentera gärna! Jag är inget proffs, utan mer av en amatör.
/Martin