Byggahus.se

Måla fönsterbläck

202 läst  0 svar

1. C
    Medlem Nivå 5
    Hej
    Efter har läst lite trådar här så har man en liten bra uppfattning om vad man kan göra.
    Jag vill bara med denna tråd kolla om det jag tänker är en bra ide eller dålig.

Mina fönsterbläck flagnar och det har då blivit fula.
    För ca 2 år sen så gjorde jag en liten enkel "reperation" där jag slipade lite lätt så det inte fanns några lösa färg och sedan tvättade jag det med färgtvätt och sedan avslutade med måla med en viss färg som skulle vara bra mot fönsterbläck (kommer inte ihåg vad det var just nu)
    Resultat blev hyffat men man såg var jag hade målat och där den gamla färgen fortfarande fanns var. Men det såg i alla fall bättre ut än det var innan.

Nu har jag tänkt att köra ett varv till men en annan färg (vit hammarlack slätlack) som jag körde på mina hussiffror och blev riktigt bra och har färg över.

Tanken är då att innan man ska måla så ska jag tvätta med det medel igen (Det har jag en hel del kvar)
    Det jag är osäker på är hur mycket man ska slipa bort den gamla färgen.
    En del skrev att man ska inte slipa bort allt och ner till själva plåten. Det kan vara en bra ide för annars måste jag kör med maskiner och det blir bökigt. Någonl gav tips om att lägga på färgbortagningsmedel och sedan plasta in det i ett par timmar och sedan köra lite lätt med spackelspade men då är jag rädd att jag får med mig allt och det var ju inte så bra??

Så ska man göra som jag gjorde innan, slipa och snygga till så det inte finns något gamla färgrester och sedan tvätta? Kommer jag kunna få till det så det inte syns för mycket var det har flagnat och där det inte har gjort det?.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka