Byggahus.se

Måla Falu svart på falu röd?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Halloj,

Dags att måla om sommarstugan och morsan har efter möte med sig själv bestämt att det blir falu svart. I dag är stugan målad i falu röd. Jag gissar att det bara är att måla över den röda färgen. Någon som är mer insatt i ämnet?

/A

2. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Det bör väl gå, men tänk på att virket rör sig och kan dra ihop sig så det kommer fram rödfärg

3. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Det går rent utförandemässigt. Jag vet dock en lada där detta gjordes för kanske 5-7 år sedan och där är nu rödfärgen på väg fram igen så ladan ser rödsvart ut. Kanske kommer man runt detta genom att måla oftare men samtidigt ska man inte behöva måla så ofta efentligen. Det kan ju vara så att de bara gjorde en strykning med svart så det är därför, jag vet inte.

4. L
    Medlem · Nivå 11
    Tror man är tvungen att borsta fasaden rätt hårt och måla flera varv med rikligt med färg så det röda inte kommer fram direkt den svarta dammar av lite!

Med jag tror inte slamfärg är bästa färgen att använda vid kulörbyte

• Laddar…
  5. kulle
    Medlem · Nivå 10
    meeen.............
    svart........
    på sommarstugan..........................:thumbdown:

6. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker tvärtom att falu svart är riktigt snyggt och vi har ett hus i närheten som bytt kulör med slamfärg några gånger och det har blivit ett snyggt resultat efter varje ommålning.

7. N
    Medlem · Nivå 8
    Om du läser på burken till Falu Svart så står det säkert hur du gör för att måla om slamfärger generellt. Jag gissar på en avkvastning först. Eftersom du byter kulör så lär det bli bättre resultat desto redigare du kvastar av den gamla färgen.