Måla eller tapetsera ouppvärmt rum?

5k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi ska renovera gästrummet i vår sommarstuga nu i vår och jag funderar på om vi ska måla eller tapetsera väggarna. Just nu är det vita tapeter på väggarna, som är missfärgade och fula. Gästrummet ligger i boden, ytterväggen är lätt isolerad men boden är inte uppvärmd vintertid.

Vad är bäst tror ni? Att tapetsera om eller att måla över tapeten som sitter där nu? Om tapetsering; vilken slags tapet ska man använda?
    Är det stor skillnad i pris på att måla och tapetsera?

2. S
    Medlem Nivå 1
    puffar
    hoppas på svar och lägger till en fråga; vilket är störst risk att det spricker i ouppvärmt utrymme, färg eller tapeter?

3. A
    Medlem · Nivå 16
    Har aldrig funderat på detta, men vi har både tapet och målad väv i husen vid sommarstället. Det är nog först och främst ditt underlag och hur väggarna är byggda som avgör. Där vi haft spikade spånskivor och tretex sitter det idag skruvad gips ytterst, samt att jag gått över till enbart pappersremsor vid skarvar. Och vi inte några sprickor vad jag kan minnas.
    Priset kan du bara själv avgöra, val av tapet, märkesfärg kontra "no name", mm.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Nu har ju våren kommit och vi har börjat arbetet med att renovera gästrummet.
    Jag trodde att det var tapeter, men det visade sig att det var färg. Färgen flagnar på flera ställen, i hårda stela flagor. Under färgen är det spånskiva på en del ställen och gips på andra.

Kan man använda inomhusfärg till ett ouppvärmt rum eller måste man använda utomhusfärg?

Redigerat 12 maj 2008 12:43
  5. T
    Medlem Nivå 5
    om ni har möjlighet kör med en oljefärg då kommer det sitta som berget!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: