Byggahus.se

Måla brunbetsade fönster

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej, har en villa från -77 med brunbetsade fönsterbågar invändigt. Hur gör jag för att måla dessa vita med minst antal strykningar? Kvistlack, grundfärg och sen en täckfärg?

Tack!

/Dan

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Jag hade likadant hemma och valde spärrvit och sedan vanlig halvblank träfärg. Spärrvit är en oljefärg/lösningsmedelsfärg som spärrar genomblödningar. Har även använt sådan för att spärra nikotingenomblödning i en tidigare bostad.

http://www.nordsjo.se/produkter/inomhus/professional-traditional-sparrvitt

Ganska dyr färg, och ett helsike att rengöra verktyg. Slutade för min del med att jag köpte lite billigare penslar och kastade dem efter användning istället för att stå där med lösningsmedel och tvätta.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Hur mycket luktar färgen? Hur många gånger var tvungen måla totalt sett? (Räknade till 27 brunbetsade fönster så tvekar lite om jag verkligen ska göra det här..)

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag är ingen målarexpert, men jag har för mig att jag läst att det fungerar med oljebaserad färg också? Det kanske är enklare?

5. T
    Medlem · Nivå 6
    Den luktar fruktansvärt och väldigt mycket. Man får ha fönster öppna under hela dagen man målar tyvärr. Jag hade tvärdrag hela dagen och stängt i sovrum för att kunna sova också känner man ju lukten ett tag därefter, dock inte lika påträngande som fösta dygnet.

Det rekommenderas två gånger, men jag lade på ett tjockt lager en gång med pensel (du kan använda filtrulle för att rolla med ett fint resultat) så att allt blev täckt för att sedan måla med min träfärg och det håller än.

Men pys iväg till ett färgbutik eller en byggvaruhandel och fråga om det har kommit någon ny produkt som inte har lösningsmedel i sig, för det vore ju skönt att slippa för dig om du har så många fönster.

Om du inte har husdjur som vill springa ut eller sitta i fönsterkarmar så vänta tills sommaren och ställ upp ett gäng fönster och sen måla så många du orkar på en dag. Andningsskydd med filter för gas är att rekommendera annars blir du snabbt seg i huvudet osv.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Nivå 6
    För sakens skull så chattade jag precis med en på Beckers hemsida och frågade, och fick svaret:

Beckers
    "är det spritbets kan det ev slå igenom. annar är det panelgrund innan målning för den spärrar ."

Kund
    "hur vet man om det är spritbets eller ej?"

Beckers:
    "det vet man inte. men prova med panelgrund"

http://www.beckers.se/produkter/inomhus/grund/panelgrund

Den är ju vattenburen och där står specifikt att den ska spärra.
    Prova den på ett fönster till att börja med så ser du nog snabbt om det täcker eller ej - låt torka ordentligt innan du gör bedömningen :)

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 1
    Stort tack TuXy mycket uppskattat! Panelgrund får det bli.

8. T
    Medlem · Nivå 6
    Det låter som att du bör pröva med det ja. Hade personen i butiken jag handlade färg i sagt det hade jag ju själv sluppit plågas av lösningsmedel :)

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 9
    Förstår att du tvekar vitmåla 27 brunbetsade fönster! Själv målade jag fem sådan utvändigt och efter det avstod jag från att måla dem invändigt. Det var mycket arbete, särskilt vid en jämförelse med tidigare underhåll som endast bestod i lätt strykning med opigmenterad grundolja.
    Men du tänker kanske måla fönstren invändigt och inte utvändigt.

Redigerat 29 jan 2015 23:22
  10. J
    Medlem Nivå 4
    Målade mina med alkyd snickerigrundfärg från biltema först o det luktar ju som sagt lite men den är billig :) o sen la jag på alcro:s servalac aqua halvblank o är riktigt nöjd med resultatet.
    Men man kan ha tur att det funkar med panelgrund men jag chansar inte :)
    ( har gjort misstaget o målat med nån vattenbaserad panelgrund en gång o det slog ändå igenom så numera kör jag alltid oljebaserad grundfärg även om det luktar en hel del).

11. D
    Medlem Nivå 1
    Utvändigt får vänta till nåt annat år :) Första steget blir dom 6 fönster som sitter i vardagsrummet jag renoverar nu. Kom på igår att det ju inte räcker med fönster, alla dörrposter har ju samma bruna fina färg..