486 läst ·
2 svar
486 läst
2 svar
Måla betongpannor på tak själv.
Funderar på att måla pannorna på hustaket innan installation av solpaneler.
Men tänker inte ta in en firma, utan göra själv .
Hagmans betongtaksfärg tänkte jag ta först, men är billigare att lägga nya pannor så den blir det inte .
Frågan är då om en vanlig akrylatfärg (som rekommenderas av en del färgbutiker rekommenderar) är att föredra.
Eller typ liknande Biltemas Mur- och putsfärg?
Kanske nån som målat med liknande och har erfarenhet.
Men tänker inte ta in en firma, utan göra själv .
Hagmans betongtaksfärg tänkte jag ta först, men är billigare att lägga nya pannor så den blir det inte .
Frågan är då om en vanlig akrylatfärg (som rekommenderas av en del färgbutiker rekommenderar) är att föredra.
Eller typ liknande Biltemas Mur- och putsfärg?
Kanske nån som målat med liknande och har erfarenhet.
Den förstår jag inte riktigt "Hagmans betongtaksfärg tänkte jag ta först, men är billigare att lägga nya pannor så den blir det inte ."
En 10 l burk Hagmans kostar 1500:- Täcker 5 m2/l alltså 25 m2 för 2 lager. 1500/25 = 60:-/m2
Nya pannor kostar idag på Hornbach knappa 100:-/m2.
* Är dina gamla pannor fräscha, tvätta och måla.
* Är pappen vissen under men pannorna bra, lyft av del för del och lägg ny papp, på med ny strö/bärläkt och tillbaka med pannorna, sen tvätta/måla.
* Är pannorna helt slut, byt tak.
Tips, köp EN ny panna och jämför tjocklek och hållbarhet (gå på den).
Sen förstår du varför jag skriver som jag gör.
En 10 l burk Hagmans kostar 1500:- Täcker 5 m2/l alltså 25 m2 för 2 lager. 1500/25 = 60:-/m2
Nya pannor kostar idag på Hornbach knappa 100:-/m2.
* Är dina gamla pannor fräscha, tvätta och måla.
* Är pappen vissen under men pannorna bra, lyft av del för del och lägg ny papp, på med ny strö/bärläkt och tillbaka med pannorna, sen tvätta/måla.
* Är pannorna helt slut, byt tak.
Tips, köp EN ny panna och jämför tjocklek och hållbarhet (gå på den).
Sen förstår du varför jag skriver som jag gör.
Klicka här för att svara