Byggahus.se
Hej Forumet.

Jag ska måla om ett hus med plåtfasad. Nuvarande färg har inte rörts på minst 20år men är i förvånansvärt bra skick. Inga rostangrepp eller färgsläpp, men den kritar vid beröring.

Frågan är vad man ska välja för färg för ommålningen? Någon med erfarenhet kring liknande projekt?

Vore mycket tacksam för feedback

Har du kollat med färghandlarn, byggvaruhuset? Kanske går att spraya skiten? Vad sitter under plåten? Är det friskt trä under tex så fundera på att byta panel och göra om allt när du ändå håller på!

Jag har inte kommit till att fråga färgbutiken än, tänkte rådfråga molnet först :) Jag vill inte riskera fel färgval pga att man råkat fråga "fel" person på färgavdelningen. Så det är därför jag vänder mig hit, platsen med mest kollektiv erfarenhet.

Spraya är inte aktuellt då huset ligger tämligen nära andra byggnader etc. Men vad är det för sorts färgtyp som skall användas? Akrylat, alkyd, linolja, hybrid?

• Gilla
nordinaren
  • Laddar…
Lycka till, verkar som ett drygt jobb :(

Ja, jag har sett den också. Alla stora leverantörer har sin egen variant. Men det framgår inte vad det är för typ av färg. Rent erfarenhetsmässigt är jag lite skeptisk mot akrylatfärger, även om produkterna blivit bättre med åren...

Drygt är det absolut. Men plåten ser faktiskt ut som riktig träfasad, med ådring och allt. Det är först när man känner på det som man märker att det är plåt. Dessutom är den betydligt mer underhållsfri än "äkta" träpanel.

Åhfan, det var intressant. Har aldrig sett någon sådan typ av plåt. Finns bild? Då är det ju bara att bita i den sura kotten och jobba på...

Mmm, får göra det :) Bild har jag tyvärr inte tillgänglig just nu... Men jag ska erkänna att jag inte stött på den fasadtypen förut heller. Och jag är ingen duvunge direkt. Men likt förbannat snubblar man över nya saker hela tiden :cool:

jaha, det är inte ditt hus?

Nope... ligger som ett komplementjobb till andra snickerijobb. Men eftersom jag inte är ubildad målare ville jag kolla lite info ang färgval innan jag tar mig an det...

Ahlin skrev:
Ja, jag har sett den också. Alla stora leverantörer har sin egen variant. Men det framgår inte vad det är för typ av färg. Rent erfarenhetsmässigt är jag lite skeptisk mot akrylatfärger, även om produkterna blivit bättre med åren...
Varför skeptisk mot akrylatfärg på plåt. Det är ju skitbra om färgen är lite elastisk eftersom plåtsjoken rör sig/expanderar lite grann. Då är det ju dumt med en hård alkydfärg som kanske spricker istället och sen flagar skiter av istället.

Redigerat:
Sant sant, min erfarenhet av akrylat är helt baserad på målning av trä. Men sen är det ju det faktum att det är svårt att måla tunna lager med akrylat. Jag vill ju inte heller riskera att det blir som ett tjockt plastplåstet på fasaden. Känns bara spontant att det är lättare att måla tunna skikt med oljefärg. Eller?

• Gilla
Witch007
  • Laddar…
Ahlin skrev:
Känns bara spontant att det är lättare att måla tunna skikt med oljefärg. Eller?
Alkydmolekyler är ju mindre än akrylatmolkeyler, så du har inte fel i att det ultimat går att lägga det allra tunnaste skiktet med oljefärg. Dock har akrylatfärg överlägsen vidhäftning på plåt!

Gällande tidigare behandling så finns det ett par möjliga alternativ, men eftersom det kritar märkbart (men annars in flagar och släpper) så är det antagligen en polyester. Den ska i så fall tvättas med vatten + starkare fasadrengöringsmedel och scotch brite tills den slutar krita, och sen är det bara att lägga på 2 svängar Plåtfasad.

För att testa vidhäftningen så kan du ta en skalpell / rakblad och göra ett par snitt i ett litet luffarschacksmönster. Sen sätter du på en bra tejp och river av. Hänger flagorna med så kan det vara aktuellt att blästra ner den gamla färgen så att den nya inte ramlar av. (Det här borde du kunna få hjälp med av färghandlaren också).

Tack, det var precis den här typen av info jag var ute efter! Tack och bock för feedbacken (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.