Hej,

Är i startgropp för att sälja fritidshus men har reagerat på mäklararvode. En av de mer välkända firmorna vill ha 5,75% av köpeskilling inkl. moms. Har inte sålt på ett gäng år och då senast var det en bostadsrätt så jag är inte helt up-to-date men tyckte det lät dyrt.

Gäller vinterbonat fritidshus i sörmland, värderat 1,4-1,6 milj.

Tankar? Erfarenheter?

• Arg
  • Gilla
Sollan2022 och 2 till
  • Laddar…
S
Låter spontant rätt dyrt.

Hur är marknaden för sådana hus? Mäklaren är kanske rädd för att behöva lägga mycket tid på försäljningen och tar därför höjd för stor tidsåtgång.

Hör med ett par mäklare till så kan du fatta ett välgrundat beslut. Lycka till med försäljningen!

Jag tror iofs. att procentsiffran anpassas lite efter vilket försäljningspris man kan förvänta sig. En mäklare som säljer hus i 4 - 6 milj. klassen kan klara sig med lägre procentsiffra.

Jag tror att en mäklare "behöver" ta in typ. 50 000 på ett uppdrag för att gå runt. Vilket låter väldigt mycket, men jag tror inte att man skall stirra sig blind på hur hög timpenning det då ger för just ditt objekt. Utan räkna baklänges på hur många försäljningar en "normaldålig" mäklare ser ut att göra per månad. Jag gissa att för varje timme en mäklare jobbar med just ditt objekt, går det två eller tre timmar på att ragga nya uppdrag som den mäklaren inte får.

Men 5,75% låter ändå högt.

• Gilla
bankfigge och 4 till
  • Laddar…
https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/maklararvodeprovision-salja-bostad

"Det genomsnittliga mäklararvodet i Sverige är just nu 2,9 % för bostadsrätter och 3,1 % för villor. I kronor räknat är det ca 50 000 kr för bostadsrätter och ca 74 000 kr för villor."

Vidare läsning ger att genomsnittligt arvode i förhållande till husets pris:
Husets prisArvode i krArvode i %
0 – 1 milj kr45 – 55 0004,5 %
1 – 2 milj kr55 – 65 0004,0 %
2 – 3 milj kr60 – 80 0003,0 %
3 – 5 milj kr70 – 90 0002,0 %
5 – 7 milj kr80 – 120 0001,5 %
7 miljoner kr <90 – 120 0001,3 %

• Gilla
Voyager60 och 7 till
  • Laddar…
P pbh.e skrev:
Hej,

Är i startgropp för att sälja fritidshus men har reagerat på mäklararvode. En av de mer välkända firmorna vill ha 5,75% av köpeskilling inkl. moms. Har inte sålt på ett gäng år och då senast var det en bostadsrätt så jag är inte helt up-to-date men tyckte det lät dyrt.

Tankar? Erfarenheter?
Jag har en försäljning igång hos mäklare, där gäller fast pris 48 tkr och utgångspriset är 975 tkr.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P pbh.e skrev:
Hej,

Tankar? Erfarenheter?
Inget konstigt med det om mäklaren kan leverera i andra änden. Men beror ju lite på vart i landet det är, hur svårt eller lättsålt huset är, vilken marknadsföring som görs m.m.

P pbh.e skrev:
Hej,

Tankar? Erfarenheter?
Ingår Hemnet annonsering i priset eller är det en tillkommande kostnad? Kanske inte nödvändigt med Hemnet men svindyrt om man väljer det också.

roland53 roland53 skrev:
Ingår Hemnet annonsering i priset eller är det en tillkommande kostnad? Kanske inte nödvändigt med Hemnet men svindyrt om man väljer det också.
Ja, det skulle vara en möjlig förklaring till den höga procentsatsen, dvs att Hemnet-annonseringen ingår. Verkar dock osannolikt att en mäklare skulle ta den risken om det inte blir någon affär.

• Gilla
hansan
  • Laddar…
I det här fallet ingår ingenting alls. Det är enbart mäklarens arvode. Besiktning, energideklaration, hemnet, ja allt annat är utöver.

M MajkelA skrev:
Jag har en försäljning igång hos mäklare, där gäller fast pris 48 tkr och utgångspriset är 975 tkr.
Vi har precis sålt ett fritidshus/torp p g a arv. Ganska mycket renoveringsbehov, landade på 725 tkr. Mäklararvode 40 tkr + 1% av köpeskilling = 47 250 kr

Verkar ändå inte dyrare än förr ... jag betalade mäklararvode 95.000 för villa såld år 2006 i storstad - mitt minne säger att då ingick även marknadsföring.

Rätt svårt att förstå varför man använder en mäklare över huvud taget. De gör ju i princip ingenting mer än sätter ihop en text (ofta med många stavningsfel, grammatiska fel etc), lägger till bilder och sedan öppnar dörren för köpare. Säker någon mäklare här som blir förgrymmad nu, men frågan återstår - vad är det egentligen ni gör som ingen annan kan göra.

Ni kan vanligtvis (aldrig) inte svara på frågor vad gäller kommunala regler för avlopp, byggnation etc. För det har ni inte brytt er om att ta reda på. Ni verkar även i vissa fall inte ha studerat fastigheten alls, frågar man om konstigheter man ser blir svaret att ni inte vet. Somliga vet inte ens var tomtgränsen går. Och allt detta trots att det tydligen är en lång utbildning.

Jag kommer aldrig lämna min lägenhet eller fastighet till en mäklare som tar en såpass stor del av kakan. Vill man ha hjälp med upprättande av juridiska dokument (vilket verkar vara den stora "rädslan" hos folk) kan man få det gjort billigare. Pröva er bank eller Hemverket.

På tal om konstiga beskrivningar läste jag en idag. "Öppen spis - funktion okänd."

• Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Vi har precis sålt ett fritidshus/torp p g a arv. Ganska mycket renoveringsbehov, landade på 725 tkr. Mäklararvode 40 tkr + 1% av köpeskilling = 47 250 kr
För att bedöma dyrt/billigt måste du berätta vad som ingick i priset typ av marknadsföring etc. Din kostnad indikerar ca 6,5% av slutpriset i arvode. Vad tillkom förutom mäklarearvode?

• Gilla
Maomao
  • Laddar…
N Nybyggerska skrev:
Rätt svårt att förstå varför man använder en mäklare över huvud taget. De gör ju i princip ingenting mer än sätter ihop en text (ofta med många stavningsfel, grammatiska fel etc), lägger till bilder och sedan öppnar dörren för köpare. Säker någon mäklare här som blir förgrymmad nu, men frågan återstår - vad är det egentligen ni gör som ingen annan kan göra.

Ni kan vanligtvis (aldrig) inte svara på frågor vad gäller kommunala regler för avlopp, byggnation etc. För det har ni inte brytt er om att ta reda på. Ni verkar även i vissa fall inte ha studerat fastigheten alls, frågar man om konstigheter man ser blir svaret att ni inte vet. Somliga vet inte ens var tomtgränsen går. Och allt detta trots att det tydligen är en lång utbildning.

Jag kommer aldrig lämna min lägenhet eller fastighet till en mäklare som tar en såpass stor del av kakan. Vill man ha hjälp med upprättande av juridiska dokument (vilket verkar vara den stora "rädslan" hos folk) kan man få det gjort billigare. Pröva er bank eller Hemverket.

På tal om konstiga beskrivningar läste jag en idag. "Öppen spis - funktion okänd."
Banken kan ha ett ord med i leken, beroende på vem som styrt upp köpehandlingarna.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggerska skrev:

Jag håller med i sak.

Men att sälja bostad är typiskt sett den största/viktigaste affären man ditintills gjort i livet. Det är viktig att minimera all risk samt att ”avvika från normen” i så liten utsträckning som möjligt. Det är mycket psykologi och grupptänk inblandat vid försäljningar.

Att använda Hemverket kan se B ut,och vara det som initialt avhåller någon att lägga ett bud. Då avstår övriga intressenter också från att lägga bud eftersom något ”känns” märkligt.

Risker som det vill man inte ta som säljare.

Men jag håller helt med, mäklare tillför inget. Men det skulle krävas att alla slutade använda dem, och dit lär vi inte komma.

/PM

• Gilla
Karin Svensson5 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.