Hej!
Jag ska sälja ett helt nybyggt hus i Göteborg och har tagit in ett antal offerter. När jag satt och jämförde offferterna, bl a priset, så slog mig att mängden arbete som mäklaren behöver göra för att sälja ett nybyggt hus borde rimligen vara mycket mindre jämfört med t ex äldre hus där det kan finnas mycket information och historik som måste fram, dokumenteras, och förmedlas till köparna. En annan sak som genererar mer arbete är ju besiktningsprotokoll och svara på tillhörande frågor vilket är mycket enklare i mitt hus där allt är tipp topp och protokollet är rent.

Om detta stämmer, borde inte säljarvodet ligga bra lägre för mitt hus jämfört med om huset hade varit begagnat? Och i så fall, hur mycket lägre. Tacksam också för andra tips runt nivån på arvodet.

Huset har ett värde på ca 4.5-4.8 miljoner och ligger på Hisingen i Göteborg.

Tack på förhand

Angående mäklararvode så är väl det förhandlingsbart.
Frågan är väl av vilken anledning skulle vara mindre ur arbetssynpunkt bara för att huset är nybyggt. Allt som åligger en mäklare att kolla är lika viktigt oavsett husets ålder, besiktning är ingen mäklaruppgift men man kan beställa den genom mäklaren men det är nog rätt dumt.
Angående nybyggt hus så finns det nog mycket stor anledning för mäklare att kolla Pantbrev Personbevis Bygglov VA anslutningar, att alla avgifter är betalda att energideklaration finns mm.mm.
Mäklaren bör nog dessutom direkt uppmana köpare att göra en grundlig besiktning, nybyggda hus är ju inte direkt felfria ofta tvärt om.
Sist men inte minst vem är det som värderat huset, värde och byggkostnader behöver inte på något sätt och vis vara kopplade till varandra.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.