Hej!

Vi fick vår lägenhet värderad igår, eftersom vi funderar på att förbereda inför försäljning ifall drömboendet dyker upp. Mäklaren sa att utgångspriset borde ligga runt 2,1 miljoner men att lghten borde gå för någonstans mellan 2,3 och 2,4 miljoner. Hans erbjudande var att han tar 2% upp till 2,5 (vilket vi sa var ett "drömpris" i nuläget) och 15% på den del som ev. överstiger 2,5 miljoner. Är detta en rimlig prismodell? Och går "drömpriset" att justera ifall vi avvaktar försäljning typ ett år? Eller får han 15% på allt över 2,5 även om vi renoverar upp värdet/marknaden stiger osv osv, om vi tar hans anbud idag?

Tacksam för hjälp och input!

Kolla först hur mycket lägenheter i din storlek har gått för i ditt område tidigare så får du en ungefär prisbild. Har de gått över 2,5milj så bör du öka prisnivån på 2% erbjudandet.

Snittpriset för försäljningar av lägenheter i samma storlek i vår förening det senaste året ligger på ca 1,8 milj. Dock har vi ett "unikt boende", med två balkonger högst upp i huset och ingen insyn. Tror att den nivå vi ligger på är rimlig, frågan är om 15% är ett rimligt pålägg eller om det är för högt?

Kolla inte bara i eran förening utan även i närheten samt senaste 6 månaderna. 15% är nog lite högt, jag hade prutat ner det till 10 ifall du hakar på.

Läs det finstilta, men generellt gäller ju avtal med mäklare i tre månader så säljer du om ett år ska du definitivt förhandla om mäklararvodet.

O
Själv hade jag aldrig erbjudit mäklaren någonting extra om man kommer över en viss nivå.
Mäklaren får nöja sig med de procenten han vill ha. Fråga mäklaren vad han kommer att göra för att få upp buden över 2,5milj?
Priserna är galna idag. Fundera på när såldes senaste lgh i din närhet? hur många lgh kommer det ut runt ditt kvarter?
Ju färre desto större chans för ett högre slutpris. oavsett vad mäklaren gör.... Det som är det viktigaste är att synas på hemnet. Jag tror inte annonser på andra ställen ger så mycket extra. Själv tittar jag enbart på hemnet. Visst blocket försöker men det är tufft för dessa. Tidningar ger jag inte så mycket för...

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Fairlane
Ja, avtalet gäller i 3 månader och därefter förnyar man det. 10% på det över drömpris skulle jag anse mer rimligt. Känns även som att 2% är högt. Vill minnas att vi låg lägre för 1 år sen för en lägenhet i ungefär samma prisnivå. Tänk på att det just nu finns få objekt ute, så mäklarna kämpar om de få som finns (inte bara köparna). Prata med fler mäklare och känn efter vilka som känns bäst totalt sett.
* Hur annonserar de?
* Vad hjälper de till med, vad ska du göra själv?
* När är det visning och hur länge?
* Avslutar mäklaren visningen exakt på klockslaget för att springa till nästa visning, eller släpper hen in paret som kom springande när visningstiden var på väg att ta slut?
etc etc

Ja, ska nog kolla med fler mäklare och se dels vad de värderar lghten till och dels vad de erbjuder oss. Dock har vi rekommendationer från bekanta och så är han väldigt tillmötesgående (vi har t.ex. ofta varit det där paret som kommer fem minuter innan visningens slut på hans visningar i området och han är alltid välkomnande och stannar den tid vi behöver).

Vad är en rimlig provisionsnivå om 2% är högt? Tar man bort de där extra procenten borde han väl kräva en högre basnivå?

• Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
Generellt skulle jag säga att ett fast arvode på runt 40-45k är standard på mindre lägenheter i Stockholmsförorter, sen 10% på summan som överstiger "drömgränsen".

Var ligger lägenheten? Storlek? Våning? Balkong?

Alla mäklare är tillmötesgående mot presumtiva köpare förresten, det är liksom det som deras jobb går ut på. De mäklare som saknar den egenskapen rensas snabbt bort i konkurrensen.

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Fairlane
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Generellt skulle jag säga att ett fast arvode på runt 40-45k är standard på mindre lägenheter i Stockholmsförorter, sen 10% på summan som överstiger "drömgränsen".
Jag håller med, det känns rimligt.

Alla mäklare är tillmötesgående mot presumtiva köpare förresten, det är liksom det som deras jobb går ut på. De mäklare som saknar den egenskapen rensas snabbt bort i konkurrensen.
Jag håller delvis med dig, men jag har varit på visningar där man kommit när det var 5 minuter kvar (det är svårt om att hinna till 3-4 intressanta hus när de har 45 min visningar) och mäklaren säger direkt att han håller på att stänga för han måste till nästa visning.

Några andra spännande visningar jag varit på har varit på ett antal hus i Mälarhöjden, med en mäklarfirma som säljer mycket där.
* En gång såg jag ingen mäklare, men väl en snubbe i träningsoverall med gällivarehäng... Det var visst mäklaren
* Det finns sällan någon intresselista att fylla i kontaktuppgifter på
* Mäklaren har mer eller mindre sagt hindrat folk att skriva upp sig på intresselistan om sådan finns (tydligast om den presumtiva köparen inte såg etniskt svensk ut....)
* Om man mot all förmodan får skriva upp sig på en lista så kommer det ett sms senare "Budgivningen startar nu, hör av dig om du vill vara med", sen hör man inget mer.

Det finns fler märkliga episoder med den mäklarfirman. De fortsätter dock att sälja och folk anlitar dem, troligen för att de är lokala. Sen är väl folk nöjda med att deras hus blir sålda till bra priser, men det hade nog alla mäklare lyckats med där...

Var ligger lägenheten? Storlek? Våning? Balkong?
Lägenheten ligger i Skarpnäck, en trea på 80 kvm. Våning 5, högst upp i huset (utsikt till Globen :)). Stor insynsskyddad balkong samt en egen loftbalkong som entré.

Fairlane skrev:
Jag håller med, det känns rimligt.

Jag håller delvis med dig, men jag har varit på visningar där man kommit när det var 5 minuter kvar (det är svårt om att hinna till 3-4 intressanta hus när de har 45 min visningar) och mäklaren säger direkt att han håller på att stänga för han måste till nästa visning.

Några andra spännande visningar jag varit på har varit på ett antal hus i Mälarhöjden, med en mäklarfirma som säljer mycket där.
* En gång såg jag ingen mäklare, men väl en snubbe i träningsoverall med gällivarehäng... Det var visst mäklaren
* Det finns sällan någon intresselista att fylla i kontaktuppgifter på
* Mäklaren har mer eller mindre sagt hindrat folk att skriva upp sig på intresselistan om sådan finns (tydligast om den presumtiva köparen inte såg etniskt svensk ut....)
* Om man mot all förmodan får skriva upp sig på en lista så kommer det ett sms senare "Budgivningen startar nu, hör av dig om du vill vara med", sen hör man inget mer.

Det finns fler märkliga episoder med den mäklarfirman. De fortsätter dock att sälja och folk anlitar dem, troligen för att de är lokala. Sen är väl folk nöjda med att deras hus blir sålda till bra priser, men det hade nog alla mäklare lyckats med där...
Vilken mäklarfirma? (nyfiken :))

Jag tycke det låter som en tvivelaktig värdering, utförd så att ni skall bli nöjda över ett normalt pris som ger mäklaren en rejäl bonus.

Om man tittar på Booli.se och skarpnäck och nyligen sålda objekt. Så ser man att normalpriset per kvm för lägenheter i den storleksklassen, ligger på 35 - 40 000 per kvm. Men några enstaka objekt på misstänkt låga priser (typ 25 000 per kvm). Sådana med så stora avvikelser, beror ofta på något "konstigt", typ försäljning av en f.d knarkarkvart eller liknande.

Du har dessutom dubbla balkonger, tydligen bra utsikt osv.

Jag tror att utifrån det så är 2 500 000 snarare än bas, ett bottenpris. Räkna snarare 3 500 000 som ett drömpris som kanske med lite tur går att nå. Mäklaren har värderat för att få ett bra uppdrag.

Det är faran med "incitametsavtal" med mäklare. Det är stor risk att både utropspris, och det inofficiella acceptpriset sätts efter mäklarens önskan om arvode och snabb affär snarare än vad som är lämpligt marknadsföringsmässigt.

• Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag tycke det låter som en tvivelaktig värdering, utförd så att ni skall bli nöjda över ett normalt pris som ger mäklaren en rejäl bonus.

Om man tittar på Booli.se och skarpnäck och nyligen sålda objekt. Så ser man att normalpriset per kvm för lägenheter i den storleksklassen, ligger på 35 - 40 000 per kvm. Men några enstaka objekt på misstänkt låga priser (typ 25 000 per kvm). Sådana med så stora avvikelser, beror ofta på något "konstigt", typ försäljning av en f.d knarkarkvart eller liknande.

Du har dessutom dubbla balkonger, tydligen bra utsikt osv.

Jag tror att utifrån det så är 2 500 000 snarare än bas, ett bottenpris. Räkna snarare 3 500 000 som ett drömpris som kanske med lite tur går att nå. Mäklaren har värderat för att få ett bra uppdrag.

Det är faran med "incitametsavtal" med mäklare. Det är stor risk att både utropspris, och det inofficiella acceptpriset sätts efter mäklarens önskan om arvode och snabb affär snarare än vad som är lämpligt marknadsföringsmässigt.
Hoppas att du har rätt :)! Ska be andra mäklare att värdera, så får vi lite mer att gå på. Känns som att hela mäklarbranschen är så diffus, man är ju inte särskilt trygg som kund...

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.