Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Makitas sågbänk WST01

1. clain
    Självbyggare · 473 inlägg

clain

Självbyggare
    Håller på och väljer sågbord till min kommande ger/kap såg och hoppas att någon har erfarenhet av Makitas sågbänk WST01.

Tyckte det såg lite mindre stabilt ut än Bosch GTA 2500W Pro, men så passar ju säkerligen en Makita-såg bättre out-of-the-box på deras egen bänk än på ett bosch bord.

Dessutom verkar det lite större..

Synpunkter, förslag, kritik !??!

2. H
    Medlem · Karlskrona · 7 015 inlägg

huggan

Medlem
    Skulle tagit Makita, alltid varit bäst oavsett på allt jag köpt. Ska själv köpa en cirkelsåg och det bordet från dom när jag får råd. Men jag beställer det från USA då.

3. C
    Medlem · Skåne · 336 inlägg

CarlMagnus

Medlem
    inte lite jobbigt med 110volt?

4. H
    Medlem · Karlskrona · 7 015 inlägg

huggan

Medlem
    Nej ska köpa en 2000 watts omformare så det funkar fint.

5. clain

clain

Självbyggare
    Jag hade tittade också en del på prylar från staterna innan jag började handla från Toolstop & Axminster i England istället.

Det som avskräckte först var just att det krävdes omvandlare som, om jag förstått det rätt, kostar en del.
    Sedan tillkommer det ju dessutom moms, tull & ganska rejäla fraktkostnader på köpen.

Nackdelen i just mitt fall med Makitas WST01, är att jag tänkt köpa LS1016LX paketet med såg, och England har ännu inte fått in de nya LS sågarna på marknaden, och bordet skeppades heller inte till Sverige av just den åf jag var in och tittade på.

Men om du hittar ett riktigt bra pris och kan det där med fraktavgifter mm‚ så går det ju säkerligen att spara slantar...
    :D

6. clain

clain

Självbyggare
    Men nu blev det lite OT..
    :)

För att återgå till tanken med tråden, är det t.ex bara jag som först tyckte att WST01 såg lite klen ut med t.ex de "integrerade förlängningsstöden" ?

Visserligen är det stödben på dem, men ändå känns dom lite klenare än på t.ex GTA 2500 och liknande bord.

Å andra sidan är det ju en annan konstruktion, med större yta runt sågen. Kan ju vara en fördel om man arbetar med småbitar och inte har någon annan avlastningsyta i närheten.

7. StyrmanBerg
    Medlem · Blekinge · 304 inlägg

StyrmanBerg

Medlem
    WST01 dras med några små brister, har det till en LS1013, men det flexar lite i djupled både i själva "bordet" och benen om man läggar upp lite tyngre saker eller om man trycker hårt för att hålla fast materialet som ska sågas. Själva infästningen för stödbenen kan flexa, inte så det stör överdrivet mycket men det är inte någon gedigen kvalitetskänsla i det.
    Men jag tycker det är helt ok, det är lätt att flytta runt på och det var därför jag köpte ett sånt istället för ett mer stationärt sågbord.
    Det får 3 blåslagna tummar av 5 möjliga. Priset är en av faktorerna som drar ner betyget, flexet en annan...

8. clain

clain

Självbyggare
    Tack styrman, precis lite sådant jag ville höra...

Kom att tänka på att WST01 väl kanske funnits ett tag, iom att du har den till en LS1013.

Har inte tänkt tanken tidigare, eftersom sågen jag tittat på till är så paaa ny, men bordet kanske finns i som utställningsexemplar i k-rautas makitahörna..

Har för mig att den LS1013 jag sett där förr varit monterad på ett bord, men det behöver ju förstås inte vara ett mobilt bord...

Tål att undersökas !

9. StyrmanBerg
    Medlem · Blekinge · 304 inlägg

StyrmanBerg

Medlem
    Jag har haft mitt i 1½ år ungefär, och har sett det på marknaden längre än så.
    Hade jag valt idag hade jag antagligen köpt det igen, så mina invändningar hade inte varit en dealbreaker för mig iaf. För mer stationärt arbete vinner det mycket på att ställa upp några stödrullar till, i alla dom mobila borden så blir det ju lite kort med stöd för längre brädor. Sågade rätt mycket panel i sommar, när man kommer upp på 5.40 längder så blir det lite vingligt med bara bordets utdragbara ben om man ska kapa lite i ändan bara.

10. clain

clain

Självbyggare
    Känns som om det kommer hålla tillräckligt hög standard för att jag skall klara mig också.

Apropå stödrullar så går väl det att hitta till lite alla möjliga priser, där behöver man väl dessutom inte oroa sig för nå kompatibilitetsproblem.

Jag har hittills låtit frugan hålla i, eller vice versa, men det är klart att det underlättar när man jobbar ensam...
    ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.