Byggahus.se

Makitas 18v maskiner går sönder

1. T
    Medlem Nivå 1
    Flera maskiner har gått sönder. Ngt i eller vid avtryckaren bränner. Det ryker o luktar fan. Har ingen betydelse om man belastar eller bara "duttar" till. Dålig kvalitet eller vad? De gamla 14v höll mycket bättre. Undrar varför dom går sönder?

2. ginnfilt
    Medlem Nivå 9
    Ja du. Jag har många maskiner ur LXT-serien och de bara tickar och går, år efter år. Vänd dig till återförsäljaren och reklamera och återkom med resultatet?

3. Shakula
    Husägare Nivå 7
    Det är inte så att du köpt "Makita" på blocket? :)

4. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    Jag har inte heller samma erfarenhet - den enda maskinen jag har bränt ur LXT serien är en batteridriven hyvel. Dock eget fel pga. att jag jobbade för länge med den. (på golv)... =användarfel.

Hur gamla maskiner rör det sig om?

5. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Jag har samma erfarenhet av Makita som du. 18v maskinerna håller inte men 14,4v håller bättre. Det finns maskiner som är mycket hållbarare än Makita.

6. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Jag har massor med LXT maskiner och dom tål daglig användning i regn och snö. Mina äldsta närmar sig nog 7-8 år och det enda som hänt är att dom ser för jäkliga ut.
    1 batteri har gett upp men jag har 13 eller 14 st varav minst 5 är äldre än 5 år.

7. T
    Medlem Nivå 1
    Naj, inga blocketmaskiner. Alla köpta på Optimera. De som har gått sönder är 3 borrmaskiner, två dragare och en betongborrmaskin. Ja också några batterier. Flera har gått sönder mer än en gång. Den senaste, borrmaskin DDF458 gick för andra gången sönder idag. Tigern o ficklampan har inte gått sönder 😀. Verktygsboden i Malmö lagar dom men vet inte vad felet beror på.

8. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Vad gör du med grejerna?😉

9. T
    Medlem Nivå 1
    Ja det e ju en adekvat fråga 😃.
    Jag är montör. Mestadels aludörrar o fönster i offentliga miljöer typ affär, skola, arenor mm. Jag kör ut adjufixer med borrmaskin, gör hål med betongaren och skruvar fast med dragaren. Gör naturligtvis mycket annat med maskinerna men detta är huvudsysslan.
    Äldsta maskinen bör vara 3 år o nyasta är den som gick sönder för andra gången igår. Köptes i sommras.

10. L
    Medlem · Nivå 11
    Låter mysko!
    Makita brukar klara av att bli plågade, förvarar du dom i en kall bil och tar in dom sen i värme när du jobbar?

Tänkte om du får kondens i dom som bränner elektroniken

11. A
    Medlem · Nivå 3
    Har själv massor med Makita 18-V och dom fiunkar bra för mig, dock så kan allting gå sönder.
    Ett byggföretag jag jobbar åt en del har olika fabrikat på maskiner men börjar gå över till Makita, för dom andra går bara sönder. Hitachi är väl dom som klarat sig bäst men det är å andra sidan bara skruvdragare. Dom överlägset sämsta var Milwaukee. Fördelen med Makita 18-V är att man kan ha samma batterier och laddare till så gott som alla maskiner man behöver.

12. T
    Medlem Nivå 1
    Är ju just det med plågade; dom blir ju inte det. Dom kan gå sönder bara jag frikör en sekund i luften...
    Det va på grund av att alla maskiner går på "samma" batt som jag kör detta "paket". Dock har jag tröttnat på "betongaren" och köpt en Bosch 36v, kanonmaskin som aldrig tröttnar.
    Kall bil och varmt inne, tja nja, sällan varmt i ett dörrhål vintertid men oavsett så ska väl proffsmaskiner tåla lite fukt.

13. V
    Medlem · Nivå 12
    Att dra karmhylsor och karmskruv frestar hårt på dragaren. Jag har en några år gammal makita (Typ BHP458) där det då stod i specen att den var konstruerad för kontinuerlig skruvning av karmskruv. Den går ännu och har lätt dragit i ca 12-15000 karmskruv. Min gamla dewalt drog jag säkert 25000 karmskruv med sen tröttnade jag på den då batterierna blev dåliga.
    Har ett gäng ytterligare Makita maskiner o ingen har gått sönder hittils.

14. R
    Nybyggare Nivå 4
  15. T
    Medlem Nivå 1
    Är ju i grund o botten nöjd med maskinerna. Utom betongaren som käkade grymt med batteri.
    Frågan kvarstår dock. Varför går dom sönder? Samma fel alltid. Smäller/ryker ifrån avtryckaren, död. Byt avtryckare sen funkar det igen, ett tag...