Byggahus.se

Makita skruvdragare hos Jula.

1. U
    Medlem Nivå 2
    Hej.
    Tänkte höra om någon vet vilken modell av Makitas skruvdragare som Jula har. Dom har sänkt priset med 800:-,
    så det kanske kan vara intressant även om det bara är 1.3 Ah batteri.

Jag behöver en skruvdragare som kan vrida över 30Nm i moment, men jag vet inte hur mycket denna dragare kan ta.

2. C
    Medlem Nivå 7
    I anonsen står det DW907K2H vilket är en klen DeWalt
    hittade på pricerunner
    12,0 volt
    1,3 amperetimmar
    Vridmoment 20 Nm
    Laddtid 1 timme
    ”Ligger skönt i handen. Hyfsat stark. Miljöfarligt batteri.”
    Billigast: 995 kronor
    verkar vara samma maskin som Makitan...

kufiskt eftersom det är en Makita på bilden
    dock kan jag inte hitta julas makita på google...eller jo kanske
    6270DWPE
    heter den nog. brukar komma med 2 batterier om man tittar på utrikiska.
    Essve har den för 1290:-
    tar max 10mm borr
    bra deal på denna från axminister
    http://www.axminster.co.uk/product-...ess-Drill-Driver-12V-(3-Batteries)-222931.htm
    men den vrider inte 30Nm

3. C
    Medlem Nivå 7
  4. U
    Medlem Nivå 2

Tack för svaren.

Tack, jo jag såg också att dom hade skrivit en DeWalt beteckning på Makitan, men jag missade att skriva
    med det i inlägget.
    Men jag fick det jag var ute efter - Modellbeteckningen - och det räcker för mig. Jag får leta rätt på någon annan
    dragare. Tycker att Makita balanserar bra, men har inte provat så många olika märken.

Då har jag å andra sidan något roligt framför mig.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Gratulerar !
    Nu sprang jag in på Jula på vägen hem... :D
    (Men det är alltid kul att strosa lite i "pryl"affärer)

6270D heter Makitan på Jula.
    10mm chuck, tyvärr ej autolock. Tråkigast tycker jag att det är NiCd-batterier. Säkert rätt OK för en hantverkare som använder den nästan dagligen men för hemmafixaren som tar fram den sällan så är risken för kort batterilivslängd överhängande (detta tror jag iaf).

Men på plusidan ska väl nämnas att maskinen kändes rätt skön att hålla, låg vikt. En _stor_ tillbehörslåda följde dessutom med, med massor av bits, borr (trä, metall osv). Kvaliteten på bitsen kan jag givetvis inte uttala mig om. Borrarna var med bitsfäste förresten, bra eller dåligt?

I bruxen hittade jag inga vridmomentsiffrror, men det angavs följande kapaciteter:
    borr i stål - 10mm
    borr i trä - 25mm
    skruva - 5,1x63 mm

Som jämförelse står det om min Bosch PSR 14,4V Li-2 (grön maskin):
    borr i stål - 10mm
    borr i trä - 30mm
    Max skruv - 8 mm

Den har uppgivet vridmoment 30/17 Nm (hårt/mjukt)

Denna maskin har Bauhaus nu för 1500:- inkl 2 batterier. Jag skulle kankse fortfarande valt denna maskin före Makitan. (PSR 14,4 Li-2 väger dessutom endast 1,35 kg)

Men mitt val vore dock inte alldeles helt självklart, bara så du vet. ;)

6. ACME
    Medlem Nivå 12
    Makita har haft lite problem med växellådan på sina maskiner, fast det kanske är åtgärdat på dom nyare versionerna.
    En kollega till mig stod utan maskin (18V Li-Ion) några månader pga att dom hade svårt att få fram nya växellådor.

7. Kemi
    Medlem Nivå 6
    Jag tycker att borrar med bitsfäste är kanon, dels när man kan använda dom i slagskruvdragaren som ju bara har 1/4" men även för att det går snabbt att byta bits/borr i bitshållaren när man ska förborra.

Mvh Tobbe

8. R
    Medlem · Nivå 12
    Det är väl för "minneseffekten" som NiCd batterierna skulle vara sämre än NiMH. Annars så är ju NiMH batterierna känsliga för att bli "liggandes" förlänge mellan gångerna som de används (hög självurladdning).

Har två batteripack hemma som gett upp pga att jag har väntar förlänge mellan laddningarna........
    och de lär heller inte gå att "väcka" till liv igen........

9. C
    Medlem Nivå 7
    farsgubben skall skaffa sig en dragar och frågade mig om vilken. såg gröningarna på bauhaus i går. är de värda 1500:- eller kan man hitta bättre för de pengarna?
    Min AtlasCopco behöver snart nya batterier och det är dyrt men det är det nog värt. ngn som vet var jag kan hitta billiga ??
    12 volt 2.4ah är det om jag inte missminner mig Svart maskin med ca7 år på nacken

10. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Grönt: K-rauta säljer PSR 12-2 för 795:- inkl. 2 batterier. Inget jag vill ha, men funkar väl för många gds. Jag ville nog köpa nedanstående istället:

Atlas Copco. Det är inte lönt, tyvärr. Harald-nyborg säljer 12 V AEG skruvdragare med 2 st 3,0 ah batterier(dom nya).
    Kostar 1648:- ungefär vad 2 st nya batterier kostar till din på typ midas.se(inte original)

11. C
    Medlem Nivå 7
    som jag fattar det passar de batterierna till gamla maskinerna med. då skulle jag ju få en fin och en fuldragare med samma batterier...
    Harald finns väl inte i STHLM-trakten utan på västkusten???

12. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Jag är inte 100% säker att de helt nya batterier passar. Det får du kolla upp innan isf.