Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Makita skruvdragare funkar?

1. C
    Medlem · Stockholm · 183 inlägg

Chippe

Medlem
    Jag fick en Makita skruvdragare 18V batteri av min granne när han sålde sitt hus men ingen laddare. Mäter jag batteriet visar multimetern ca 12,5V men maskinen går inte igång. Är det för lite kräm i batteriet eller är motorn trasig?
    Tycker det är för dyrt att köpa en Makita laddare eftersom den kanske vägrar ladda batteriet samt att skruvdragaren kanske inte funkar.
    Jag har en 18V 400mA laddare för en nihmbatteri. Skulle det funka om jag kopplar den till batteriet med kablar?

2. J
    Medlem · Västmanland · 478 inlägg

JFrisk

Medlem
    Det är för låg spänning och inte osannolikt har om inte annat batteriet gått sönder pga för mycket urladdning. Om inte spänningen per cell är externt låg är en cell död och övriga låga, kan med mycket tur fungera att ladda, men ladda inte med NiMH- NiMh-laddare. (Om det nu inte är såna batterier?)

• Laddar…
  3. C

Chippe

Medlem
    Det är litiumbatteri på Makitan. Jag kanske kan hitta annat sätt att ladda batteriet.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 049 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Fråga runt i bekantskapskretsen om någon har en laddare du kan prova på?

• Laddar…
  5. C

Chippe

Medlem
    Bra ide men det är tyvärr ingen som kör med Makita. Jag kan nog komma på ett sätt att tillfälligt ladda batteriet. Grannens Ryobiladdare bör funka om jag bara drar två kablar från laddare till batteriets poler om han nu vågar låna ut den :)

6. A
    Medlem · Stockholm · 7 855 inlägg

Andy78

Medlem
    Ta det till en butik som säljer makita och fråga om dom kan testa det i sin laddare.

• Laddar…
  7. A

Andy78

Medlem
    Låt dom ladda det fullt om möjligt.
    Laddare hittar du på tradera eller facebook marketplace.

• Laddar…
  8. L
    Medlem · Stockholm · 235 inlägg

Lovan83

Medlem
    Makita har logik mot låg spänning och dylikt. Det är inte säkert att det går att ladda med enbart spänningen utan det kanske behövs en riktig laddare. Enklast, som nämnts, är nog att ta den till en butik tex Bauhaus.

9. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 307 inlägg

Viktor.J

Renoverare

Bor du i nacka kan du få låna min laddare, alt. testa med ett fulladdat batteri.

• Laddar…
  10. wykman
    Hobbysnickare · Jönköping · 8 inlägg

wykman

Hobbysnickare
    Troligtvis känner skruvdragaren att batteriet har för låg spänning och väljer då att inte starta.
    Du säger att batteriet är av litiumtyp. Batteriet har 5st celler med nominell spänning ~3.6V, 5 x 3.6V=18V.
    Max spänning vid full-laddat är 4.2V/cell, således en packspänning om ca 21V.
    Ditt batteri håller 12.5V, således 2.5V/cell. Det är en normal cut-off spänning, för verktyget att sluta dra ström från batteriet. När verktyget slutar dra ström återhämtar sig batteriet och spänningen ökar något (3V x 5=~15V).
    Eftersom ditt batteri håller 12.5V tyder det på att batteriet är helt tomt. Troligtvis har verktyget slagit ifrån vid användning och sedan har batteriet blivit liggande med lite självurladdning som följd.

Så köp/låna en laddare för Makita litiumjon batterier, det borde gå att få igång batteriet, eventuellt tycker laddaren att spänningen är för låg och vill inte starta laddprocessen. Då är det tyvärr bara att köpa ett nytt batteri.

• Laddar…
  11. Bart
    Medlem · Uppland · 1 544 inlägg

Bart

Medlem
    Makitas batterier är ganska kända för att inte vilja fungera, eller ladda, om de har för låg spänning. Finns lite tips på hur det går att komma runt on-line. Men i ditt fall handlar det väl snarast om att kolla att skruvdragaren fungerar, sen investera laddare och kanske nytt batteri?

Jag ger samma erbjudande som Viktor här ovan, bor du i Norrort finns det laddare och batterier tillgängliga här hos mig i Vallentuna att testa med.

Sen har Makita lite olika batterier beroende på ålder på maskinen. De som gäller som jag har laddare till och batterier för är de med gula fästdetaljer, tror de kan ha en stjärna också eller i stället för gula detaljer.

12. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 668 inlägg
    Är rätt säker på att det inte kommer att fungera då laddare och batteri pratar med varandra. Ryobi och Makita talar inte samma språk.

• Laddar…
  13. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 631 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Om batteriet är friskt i övrigt går det att lura laddarens elektronik genom att tillfälligt parallellkoppla ett annat batteri (eller annan lämplig spänningskälla) med det urladdade batteriet. Har gjort det någon gång, senast med ett nästan nytt Bosch-batteri som då tog laddning och fungerat fint sedan dess.

• Laddar…
  14. C

Chippe

Medlem
    Tack för bra svar och erbjudande, det uppskattas! Jag bor tyvärr inte i norrort (södra) men jag har Bauhaus nära, kanske kan man testa där. Min brors kompis ryktas eventuellt ha rätt Makitaladdare som jag kan testa i sommar. Det är inte längre så bråttom med Makitan till bygget här hemma då jag köpte Lidls skruvdragare idag :D
    Kanske ett tveksamt köp men den ser ut att prestera riktigt bra. Borrskruvdragare 60Nm med hela 5 års garanti.

När jag jämförde Lidls mot Ryobi och annat jag hittade på Jula och Bauhaus så var Lidls stark men nu ser jag att Makita BTD 146 har hela 160Nm. Jag har kört med Clas Ohlson 15Nm hittills och den har varit lite klen och skulle inte räcka till reglar och pergola jag tänkt bygga. Makita:
    https://media.makita.co.nz/_media/product-sheets/B/BTD146-PS.pdf

Efter tips i tråden kanske jag kan använda Lidls laddare eller batteri till att ladda Makitan även fast Lidl är 20V och Makitan 18V?
    Om möjligt att ladda kommer jag självklart övervaka laddningen på säker plats.

Redigerat 5 jan 16:44
  15. A

Andy78

Medlem
    Se till att få det uppladdat åtminstone en gång även om du inte ska använda det på väldigt länge, sjunker spänningen under en viss nivå så kan det vara så att det inte går att få igång laddningen igen.
    Hade ett sådant batteri på jobbet, laddar blinkar och indikerar fel, det sitter tydligen någon skyddskrets i batterierna.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.