446 019 läst · 2 346 svar
446k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Med en slagborr kommer man inte långt i riktig betong eller granit, där behöver man en borrhammare, typ Makita DHR.Z z_bumbi skrev:Vad har du använt för några? Jag har borrat granit, betong inklusive 50-tals betong med någon löjligt hård balast etc. Man får tänka lite och använda rätt borr men annars inga större problem. 50-tals betongen var med det andra japanska märket och graniten med en black and decker.
Den stora fördelen är att om man bara gör några hål här och där inte behöver en extra maskin.
Av en slump har jag numera en större makita vilket är perfekt då jag bara har tegel eller lättbetong i nuvarande huset.![]()
Bor man i lägenhet med lättbetong funkar slagborr skapligt så länge man missar större gruskorn större än en ärta.P Prodigys skrev:
Skulle som 18åring borra i expander i en sten i sjön för att förtöja vår partyhusbåt.
Elverk och ballaste Hitachi slagborr, 5st SDS borrar av bra kvalitet kom vi typ 5mm djupt med.
Underligt då jag gjort en hel hög med hål med slagborrar i de materialen (ffa betong)Gimp skrev:
Jag gör inte 12 mm hål som är 300 djupa etc men 6-10 mm hål som är normalt borrdjup är inga större problem. Inga speciella maskiner men bra borr och precis lagom för en plugg för hyllor, gardiner dvs normalt hemmabruk.
Tveksamt till att det är en slagborr du har? Vet heter den?Z z_bumbi skrev:Underligt då jag gjort en hel hög med hål med slagborrar i de materialen (ffa betong)
Jag gör inte 12 mm hål som är 300 djupa etc men 6-10 mm hål som är normalt borrdjup är inga större problem. Inga speciella maskiner men bra borr och precis lagom för en plugg för hyllor, gardiner dvs normalt hemmabruk.
Snart dags för däckbyten. Vilken 18v mutterknack ska man ha? Har en gammal för klen nu, vill ha en som orkar lossa alla bultar utan problem.
Har även dewalt 18v batterier om det finns någon där att rekommendera.
Har även dewalt 18v batterier om det finns någon där att rekommendera.
DTW700 har jag, den räcker till, misstänker att modellen under hade räckt också.
Även ballaste (när jag köpte den) lilla slagskruvdragaren DTD171 funkar om ingen dragit åt för hårt, vilket jag ofta gör för att inte behöva efterdra eller göra rent🤔
Även ballaste (när jag köpte den) lilla slagskruvdragaren DTD171 funkar om ingen dragit åt för hårt, vilket jag ofta gör för att inte behöva efterdra eller göra rent🤔
Renoverare
· Uppsala
· 1 939 inlägg
Jag har en DTW300 och den fungerar för mig. Jag har hittills fått loss alla verkstadsdragna muttrar med den och när jag byter själv drar jag på lägsta och efterdrar med momentnyckel.
Ficke bli en dtw700. Tänkte först på drw300 men priset blev inte såå mkt mer till att få lite extra kraft. Händer ju att man vill dra feta frallor eller liknande.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 592 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 592 inlägg
3 st olika, oöppnade styrskenor till cirkelsåg säljes enligt bilder.
Pris:bud
Finns i norra Stockholm / Järfälla
/Jocce

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder