Byggahus.se

Makita BDF451 är den bra?

1. Snailman
    Medlem · Nivå 16
  2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Säkert. Jag valde 440-modellen istället för jag tyckte att 451:an var för tung. Jag har iofs kompletterat med en slagskruvdragare till tunga jobb.

Makita har haft problem med växlarna på sina maskiner, men det är nog åtgärdat nu.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Ok, den verkar väga 4 hekto mera, är nog bäst jag ser till att få hålla i den först...

4. F
    Medlem Nivå 5
    Vad har makita haft för problem med växlarna? Har använt både en 440 och en 450, och tycker ibland att växeln hoppar ur så den ligger mellan hög och låg. Växelreglaget ligger då nån mm från bottenläget på högväxeln, så man får verkligen pressa ner den i maxläget så spinner den på fint ingen med rätt växel. Men det skär ju i hjärtat varje gång som det råkar hända att man startar maskinen och bara hör kugghjulen skrika... Händer bara nån gång då och då, och det är bara som sagt var när växelreglaget har hamnat lite ur maxläget, men ändå.

Är det någon som upplevt samma sak? Och är det detta som du menar ACME? Borde jag i så fall få det åtgärdat?

5. F
    Medlem · Nivå 10
    problemet med växlarna förrut har vart rena haverier vad jag vill minnas att jag har läst. Att växeln hoppar ur ibland har jag nog råkat ut med på alla märken jag har kört med.

6. S
    Medlem Nivå 7
    Om du inte måste ha slagfunktionen (som ändå är meningslös enligt mig) så kan du kolla på BDF450.
    Den väger in på 1.7kg. VI har två sådana och jag måste säga att det är den absolut bästa skruvdragare jag hållt i.
    Perfekt balans, snabb, stark..
    Fast det är såklart en smaksak.

7. F
    Medlem · Nivå 10
    Av egen erfarenhet så brukar dessa knasterslaglösningarna va en svaghet på batterimaskiner. Det är en kompromiss mellan hållbarhet och funktion. Så jag skulle också välja en utan slagfunktion och isåfall sattsa på en riktig slagborr vid ett senare tillfälle.

8. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Ok, jag har ingen avändning av slagfunktion, så väger den flera hekto mer bara för det så...

problemet tycks vara att tools-plus och toolking, inte verkar ha så värst många modeller att välja på, får nog kolla om det finns andra firmor att handla från...

9. A
    Medlem Nivå 2
    Fast BDF451 har inte slag, däremot är den dubbelt så stark som en BDF440 och har tre växlar. BHP440 och BHP451 har slag.

10. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    bdf verka de kalla drill/driver och bhp för hammer drill/driver

den förstnämna 4,6 lbs och den andra 4,9 lbs så den är tyngre

11. ACME
    Medlem Nivå 12
    Och BTD-modellerna är deras slagskruvdragare. Mysiga maskiner som driver in en hur stor skruv som helst i hur tjockt virke som helst, nästan. BTD130 har som namnet antyder ett vrid på 130Nm.

12. R
    Medlem Nivå 1
    Jag har en BDF451 på ingång, kommer förmodligen imorgon eller på fredag...
    Du kan få mina åsikter efter jag provkört lite, men som jag ser det är det en vass maskin helt klart, mycket kraft och jag behöver inte slagfunktionen ändå...

13. U
    Medlem Nivå 5
    Var har du beställt den R4smus? Jag är på vär att beställa en BHP451 och hittade bästa pris $266 men det kanske finns bättre? Inte helt nödvändigt med slagfunktionen men det skillde så lite. Egentligen så hade jag viljat ha en 14,4V maskin men det verkar inte vara lätt att hitta i USA.

14. L
    Medlem Nivå 3
    Har en BDF 451. Underbar maskin. Svårt att hitta en bättre på marknaden om man tittar på prestanda kontra vikt. Köpte ett set. LXT 201 från usa. I detta ingick också en slagskruvdragare BTD 140 två batteri, 110v laddare och en praktisk väska. Kostade 299 dollar på toolking. Personligen så tror jag detta paket är det bästa som finns att köpa idag.

Det som jag kan anmärka på är att BDF 451 är en stor maskin. Kan kännas lite klumpig om man skall borra med lite mindre borr men kraften är där jag lovar. Vi använde den att borra igenom 7mm stålbalkar med 27 mm hålsåg. Funkade kanon.

Fast den är en fullsize så är den ändå ergonomiskt mkt bra dock är vinklen lite lite fel när man håller den. Den tenderar att borra lite nedåt, inte mycket men någon grad. Är dock en vanesak och alla maskiner har sina egenheter. Dock måste jag säga att av alla stora skruvdragare som jag har testat så är denna helt klart bäst. Är väl bara hiltis stora 18v som konkurrerar men den har vikten mot sig. Fast den gamla dewalt 12v 980 är fortfarande den bästa när det gällde ergonomin. Den slår faktiskt allt jag har använt. Hade de börjat nytillverka den med 18v li-ion och samma kvalite så vete fan om jag inte hade bytt.