6 727 läst · 4 svar
7k läst
4 svar
makadam som tjälskydd?
Hej alla byggproffs
Finns det någon som har erfarenhet av makadam som skydd mot tjälskjutning? Vi bor i västerbotten nära norrbottensgränsen och ska stoppa tjälen innan vi bygger en inglasad altan.
Gamla befintliga altanen höjer sig ca 20 cm på sämsta stället:eek:
Hur bra är makadam i jämförelse med markskivor som isoleringsmaterial?
Påverkas isoleringsförmågan av att det paddas/packas? Mindre andel isolerande luftfickor?
Går det överhuvudtaget packa?
Fick rådet av en entreprenör att gräva ur 80 cm och fylla 60 cm makadam och 20 singel och sedan placera plintarna på betongplattor direkt på bädden. Att gräva till tjälfritt djup vid varje plint skulle ge "brunnar" i leran runt varje plint och rekommenderades inte. 60 cm????
Har någon testat? Hur tjockt lager? Vilken typ/grovlek? Packning
Finns det någon som har erfarenhet av makadam som skydd mot tjälskjutning? Vi bor i västerbotten nära norrbottensgränsen och ska stoppa tjälen innan vi bygger en inglasad altan.
Gamla befintliga altanen höjer sig ca 20 cm på sämsta stället:eek:
Hur bra är makadam i jämförelse med markskivor som isoleringsmaterial?
Påverkas isoleringsförmågan av att det paddas/packas? Mindre andel isolerande luftfickor?
Går det överhuvudtaget packa?
Fick rådet av en entreprenör att gräva ur 80 cm och fylla 60 cm makadam och 20 singel och sedan placera plintarna på betongplattor direkt på bädden. Att gräva till tjälfritt djup vid varje plint skulle ge "brunnar" i leran runt varje plint och rekommenderades inte. 60 cm????
Har någon testat? Hur tjockt lager? Vilken typ/grovlek? Packning
Makadam har ingen (eller mycket liten) isolerande effekt.
Däremot så påverkas det ju inte av kyla, dvs makadamen i sig bidrar ju inte till tjälskjutningen.
Makadam låter sig packas i mycket liten utsträckning.
Däremot så påverkas det ju inte av kyla, dvs makadamen i sig bidrar ju inte till tjälskjutningen.
Makadam låter sig packas i mycket liten utsträckning.
Nya goda råd från kompisar........fyll med granulering istället så ger det bättre isolerande effekt.
Vad jag vet så är granulering ett slags slagg som t.ex rönnskärsverken lämnar efter sig.
Jag får ställa om hela frågan, är det någon som känner till/har provat tjälskydda med granulering?
Hur tjockt?
Packning?
Sättningsrisk med plintar stående ovanpå fyllet?
Hoppas att någon har erfarenheter.
Vad jag vet så är granulering ett slags slagg som t.ex rönnskärsverken lämnar efter sig.
Jag får ställa om hela frågan, är det någon som känner till/har provat tjälskydda med granulering?
Hur tjockt?
Packning?
Sättningsrisk med plintar stående ovanpå fyllet?
Hoppas att någon har erfarenheter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plintar till altan ovanpå makadam
Altan & Uteplats -
Reglar direkt på makadam eller betongplatta emellan?
Altan & Uteplats -
Råttor vs makadam
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kan man lägga hur tjockt lager som helst med Makadam?
Pool -
Hur placera makadam/dräneringsrör i detta fallet
Grund & Markarbeten