1 185 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Majoritet av mäklarna tror att prisbotten är nådd
På konsumentens sida
· 3 136 inlägg
Mäklarna tror att prisfallet beror på medierapporteringen och att botten nu är nådd.
Du kan läsa artikeln här: Majoritet av mäklarna tror att prisbotten är nådd
Du kan läsa artikeln här: Majoritet av mäklarna tror att prisbotten är nådd
Klart de tror det. och måste ge den signalen.
En sak är säker. Mäklare har senaste åren kunnat göra bra med pengar oavsett kompetens. Nu behövs plötsligt mycket arbete och en hel del skicklighet.
Januarilönen kommer bli låg för de flesta mäklare. Detta efter en katastrofal decemberutbetalning
En sak är säker. Mäklare har senaste åren kunnat göra bra med pengar oavsett kompetens. Nu behövs plötsligt mycket arbete och en hel del skicklighet.
Januarilönen kommer bli låg för de flesta mäklare. Detta efter en katastrofal decemberutbetalning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 120 inlägg
Nu är det ju bara 52% av mäklarna som tror att prisfallet bromsar in medan 36% tror på fortsatt prisfall och det visar väl på att det varken är särskilt klart att de tror det eller att de måste ge den signalen. Under de föregående månaderna var det ju en majoritet som trodde på fortsatt fall.Appendix skrev:
Det är aldrig många hus eller lägenheter som säljs under december så det är mäklarna väl förberedda på.Appendix skrev:
Egentligen skriver jag denna tråden till mig själv !
Jag ska gå tillbaks till den 2020-03-24. Jag har gjort en avisering i min mobil så jag inte ska glömma bort detta.
Min gissning är att bostadsrätterna i Stockholm (innanför tullarna) sjunkit med 20 till 30 % från dagens nivå. I rena pengar alltså en nedgång från dagens cirka 90- 95000 kr/kvm till (ungefär) 65-70 000 kr/kvm. Jag gissar på att räntan är mellan 3 och 4 % för ett prutat femårigt bundet lån. Alltså mellan 50 till 100% dyrare än idag då ett femårigt officiellt kostar 2.45% (Swedbank) och ett prutat kostar ca 2.00-2.10 %
Varför ? Jo jag är väl som de flesta här väldigt intresserad av både ekonomi och fastigheter. Jag ser så många tecken på att peaken är nådd att det nästan är skrattretande. Har jag rätt ? Det vet jag om EXAKT två år !
"Det finns inga mjuklandningar"
"Alla blir alltid lika överraskade"
Andra får gärna göra SINA förutsägelser, men får inte hacka på ANDRAS förutsägelser. 2020-03-24 möter vi upp i denna tråden och korar vinnaren. I mitt fall är jag mest intresserad av Stockholms innerstad, andra får lista sina egna intresseområden eller Sverige som helhet. Man gör det så att säga för sin egen skull. Jag är säker på att mäklarna har fel, botten är inte nådd, vi har precis dragit ur pluggen i badkaret.
Jag ska gå tillbaks till den 2020-03-24. Jag har gjort en avisering i min mobil så jag inte ska glömma bort detta.
Min gissning är att bostadsrätterna i Stockholm (innanför tullarna) sjunkit med 20 till 30 % från dagens nivå. I rena pengar alltså en nedgång från dagens cirka 90- 95000 kr/kvm till (ungefär) 65-70 000 kr/kvm. Jag gissar på att räntan är mellan 3 och 4 % för ett prutat femårigt bundet lån. Alltså mellan 50 till 100% dyrare än idag då ett femårigt officiellt kostar 2.45% (Swedbank) och ett prutat kostar ca 2.00-2.10 %
Varför ? Jo jag är väl som de flesta här väldigt intresserad av både ekonomi och fastigheter. Jag ser så många tecken på att peaken är nådd att det nästan är skrattretande. Har jag rätt ? Det vet jag om EXAKT två år !
"Det finns inga mjuklandningar"
"Alla blir alltid lika överraskade"
Andra får gärna göra SINA förutsägelser, men får inte hacka på ANDRAS förutsägelser. 2020-03-24 möter vi upp i denna tråden och korar vinnaren. I mitt fall är jag mest intresserad av Stockholms innerstad, andra får lista sina egna intresseområden eller Sverige som helhet. Man gör det så att säga för sin egen skull. Jag är säker på att mäklarna har fel, botten är inte nådd, vi har precis dragit ur pluggen i badkaret.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
F Fifth Avenue skrev:
Kul idé!F Fifth Avenue skrev:
Och kan kanske leda till lite eftertanke!
Kanske dags att börja minska ner på Thailands- och Kanarieö-resorna och amortera ner lite grand på boendelånen.
Liknande trådar
-
Majoritet tror på stigande bostadspriser
Artikelkommentarer -
Klar majoritet tror på stigande bostadspriser
Artikelkommentarer -
Majoritet tror på sjunkande huspriser
Artikelkommentarer -
Mäklarna tror på en lugn och stabil bostadsmarknad 2020
Artikelkommentarer -
Mäklarna tror på stigande bostadspriser
Artikelkommentarer