Byggahus.se

Majoritet anser att Sverige är i bostadskris

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 303 inlägg
  2. Appendix
    Medlem · 2 598 inlägg
    Problemet är väl även att man saknar verklighetsförankring i många fall.
    Man kanske inte kan räkna med att bo precis i det där glammiga området man sett ut utan anpassa sig efter plånboken. Även i Sthlms län finns det billiga hus/lägenheter.

Vi har fått ett samhälle där man tittar på de som fått en lägenhet vid slussen med utsikt över vattnet för 4000 i månaden och tänker "det där vill jag ha med". När kanske det är mer rimligt med en tvåa i Ösmo. Måste man ta den tvåan så är det "kaos och fel".

Vill man ha villor så finns det många villor en timmes resa från städerna. I andra länder är det helt ok att pendla en timme enkel väg om man då får bo lite trevligare :)
    I Norrland ser man ju att bara 30 minuter från centralorterna så kostar en villa en miljon. Max.

Den bostadsbrist som finns är i många fall att en stor grupp nyanlända inte är integrerade eller etablerade på arbetsmarknaden. I dessa fall betalar migra/soc hyran. Där är det svårt att se hur man ska ordna boende åt denna grupp. Där det i grunden inte är brist på bostäder som är problemet utan bristen på integration.

3. M
    Medlem · 511 inlägg
    Vad Sverige behöver är bättre transporter så folk kan bo utanför städerna mer och då menar jag så man kan ta sig hem dyngnet runt

• Laddar…
  4. BigR
    Medlem · 611 inlägg
    SBAB:s första del av ”Komma hem rapporten” pekar också på att bostadsinvesteringarna kommande år ungefär matchar befolkningsökningen, dvs dagens tråkiga effekter på arbetsmarknad och ekonomi kvarstår:

5. Huddingebo
    Medlem · 1 435 inlägg
    Ja tycker att hela debatten är helt genomskev.

Man pratar om de få som bor i svindyra bostäder i de största städerna. och jämför med de som bor i de allra billigaste villorna för 200kkr i glesbyggden långt norrut.

De allra flesta bor i något helt annat, en villa eller lägenhet för mera åtkomliga pengar, 2-4 miljoner. Är bor de flesta. Men det är inte intressant att lyfta fram i media.

Sedan ska man inte glömma att:
    "boendekostnaden som andel av hushållens inkomster så har genomsnittet inte varit så lågt som det är idag sedan början av 1980-talet. Det anges som ett mer relevant mått eftersom man ser fortsatt låga räntor framöver"

6. Appendix
    Medlem · 2 598 inlägg
    Precis. Och i andra länder där man anser att bostadsmarknaden är "i balans" är det ju på grund av.... marknadshyror.- Du kan få en lägenhet i centrala london imorgon. Om du betalar för det."

Samtliga mina vänner och släktingar har ett helt ok boende. MEN. Om de fick välja skulle de kanske vilja bo lite större, mer centralt, villa, osv. Är det bostadsbrist för den gruppen med då? Som med internationella mått bor väldigt bra

7. ARJU
    Medlem · 158 inlägg
    SBAB har frågat hushåll vad de tycker...

Pålitlig källa...

8. Keiller
    Medlem · 858 inlägg
    Det är sant. Själv bor jag fem minuters rask promenad från järnvägen men tågen stannar inte i min by, även om det går förbi persontåg varje halvtimme. Järnvägsstationen revs för 40 år sen så även om jag hade jobb i Stockholm, en dryg timme bort med tåg, så är det bil i 20 minuter innan jag kan ta tåget

På så vis är det mer kris med kommunikationerna än bostäder.

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 89 inlägg
    Håller med.

Vill även lägga till att hela "belåna sig och jobba för att betala av skulden till banken" iden är genom rutten. Hade man inte kunnat låna pengar så hade man inte haft råd till dessa höga bostadspriser. Banker får inte låna ut pengar till bostadsköp?