Byggahus.se

Magnetkontakt vid vädring

1. JKring
    Medlem · 2 inlägg

JKring

Medlem
    Hej,

Vi har nyligen beställt larm men har inte fått det monterat ännu.

En fråga som dök upp efter att vi pratat med säljaren är hur man kan göra med fönster som lämnas öppna för vädring.

Så jag undrar om det är någon av er husbyggare som har en bra lösning för att behålla larm på inåtgående fönster som står lite öppna. Jag tänker mig att man även ska kunna flytta på den del som normalt sitter fast i fönsterkarmen så att de har kontakt även då det är lite öppet.

Magnetkontakten är en trådlös Visonic MC-303 PG2.

Hoppas frågan är förståelig och att någon har en smart lösning.
    Tack på förhand.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 511 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vi har inga sensorer på fönster, behöver ni verkligen det ?

3. C
    Medlem · 9 319 inlägg
    En av poängerna med fönsterkontakter är att man får en varning för att ett fönster står öppet när man larmar på.
    Så larmet ska känna av att ett fönster står "lite öppet".
    Jag skulle satsa på vanliga rörelsedeckare om man vill kunna lämna fönsterna öppna men ändå få larm.

• Laddar…
  4. gol
    Medlem · Västra Götaland · 485 inlägg

gol

Medlem
    Man ska alltid placera magnetkontakter på dörrar och fönster så att de detekterar minsta lilla öppning, så att man inte missar att stänga dem vid pålarmning. Vill man ändå ha ett fönster öppet så kan man i alla seriösa larm bestämma detta vid själva pålarmningen (kallas för bypass/spärrning/isolering eller något liknande). Vid deltillkoppling (påkoppling av skalskydd) kan man även undanta magnetkontakter som inte ska ingå i skyddet.
    Mao, så rekommenderas det inte att placera magnetkontakterna så att de inte bryter vid vädring.

5. JKring
    Medlem · 2 inlägg

JKring

Medlem
    Tackar för svaren.

För tillfället har vi bara beställt för dörrarna och tänker att rörelsedetekorer med kamera får ta hand om resten om någon tar sig in fönstervägen.

• Laddar…
  6. R
    Medlem · 222 inlägg

Runnis

Medlem
    Vi har några fönster larmade med Verisures vibrationsdetektorer. Det går utmärkt att ha fönster och dörrar öppna och sedan larma på skalskydd. Visst man får en varning att fönstret/dörren är öppen men allt är pålarmat som det ska. Det går även att stänga fönstret när det är pålarmat.
    Vi larmar även på fullt när vi går ut med hundarna och lämnar ibland altandörren öppen (inglasad altan plus fem övervakningskameror utomhus så det känns tryggt). Yaledoorman säger till att det står öppet och det kommer även mail och appen säger till att det står öppet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.