Byggahus.se

Magnetfält

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 88 inlägg

Mayia

Medlem
    hejsan,

Har lite problem här hemma med diverse elektronisk apparatur som står på vinden och har inte lyckats få koll på vad problemet egentligen är. Efter att ha bytt ut hälften av grejerna som strular och det ändå inte har hjälpt har jag börjat fundera på om det kan vara så att det är magnetfält som stör utrustningen.

Problemen är bland annat följande:
    Signalkvalitén på digitaltv pendlar rejält - det kan vara helt ok ena dagen för att det nån timma senare knappt går att titta på vissa kanaler för att det "brusar"så mycket. (Det skumma är att andra kanaler fortfarande ser kanon ut).
    Jag har bytt in trådlösa router tre gånger, men har fortfarande problem med att mitt trådlösa nätverk går ner lite då och då. Helt oregelbundet och utan att jag har kunna spåra källan. Det verkar dock som om det trådade nätverket inte påverkas.
    Vi har en sk touchlampa i rummet brevid som får spel ibland och väljer att tända och släcka sig själv ibland och om jag inte har helt fel så är det mha förändringar i magnetfältet som de styrs egentligen?
    Dessutom är det en dator som står där med som beter sig oresonligt, funkar kanon vissa dagar och andra så klarar den knappt av att spela upp musik utan att hacka...

Allt det här står som sagt på samma ställe (lampan tar ström från vinden) så jag antar att problemen hänger samman - när jag flyttar ut antennen från vinden och ställer den i vardagsrummet istället så har vi 100/100 på mottagningen på alla kanaler.

Som jag ser det så tycker jag att det verkar logiskt att det är magnetfälten som stör på något sätt, men frågan är - vad kan jag göra åt det? Finns det något enkelt sätt att mäta magnetfält hemma? Eller är det bara att inse att allt inte kan stå på samma ställe?

2. M
    Medlem · 701 inlägg

mikaelbe

Medlem
    Verkar skumt. Varje fel för sig kan förklaras med andra orsaker än magnetfält tycker jag. Har du provat att flytta datorn till nåt annat rum? En dator kan ju börja hacka och bete sig underligt av väldigt många orsaker, bl a problem med bredbandet.

3. M

Mayia

Medlem
    Hej, tack för svaret!
    Nej bredbandet har jag svårt att tro att det är - inte några direkta problem med uppkopplingen. Datorn som strular är stationär och strular oftast med film och ljuduppspelning. Problemet med wlanet påverkar bara min bärbara - den stationära ligger på ett trådat nätverk och uppkopplingen där har jag testat under en längre period med tp-test och det funkade fint.

Några andra idéer?

4. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 284 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Du har med all säkerhet ett antal helt oberoende fenomen.

1. Antennen får dålig signal inne på vinden, men bättre i vardagsrummet. Försök hitta en ny position på vinden där den fungerar, flytta ut antennen på taket, eller köp en större antenn om du vill ha den inomhus.

2. Att nätverket hänger sig kan bero på ungefär vad som helst, det behöver inte vara routern utan en dator som spökar, men i alla händelser så ligger nätverkets frekvens mycket långt ifrån UHF-bandet för TV, så där kan det inte finnas någon koppling.

3. Touchkontrollen för lampan är med största sannolikhet inte alls baserad på magnetfält utan kapacitiv koppling. Möjligen kan dålig elkvalité eller mycket torr luft / statisk elekticitet spela in.

4. Datorproblemet kan eventuellt hänga samman med nätverkstrasslet. Mina maskiner blir enormt sega när nätverket bråkar.

Annars kan datorer ibland vara lite känsliga för i vilken ordning olika drivers laddas vid uppstart. Prova att lämna datorn på när den fungerar bra. Fortsätter den att fungera så kan detta vara anledningen till problemen. Sedan finns det ju mycket annat som kan djäklas, men magnetfält tror jag inte på.

5. B
    Medlem · Västra Götaland · 239 inlägg

BR125

Medlem
    En antenn skall vara på taket, trots digitalteknik så är dom nya sändarna mycket svagare än dom gamla analoga.
    Stor antenn och bra koaxkabel behövs, och då skall kabeln vara dubbelisolerad, alltså både folieskärm
    samt strumpa och innerledarens diameter minst 0.8 mm.

Har du detta kan jag lova dig att digitaltv kommer att fungera bra.

6. Bloink
    Medlem · Skåne · 733 inlägg

Bloink

Medlem
    "Skall" kanske är lite drastiskt. Om man har rätt grejor brukar det inte vara något hinder att ha den på vinden.

7. Bjurran
    Medlem · Värmland · 1 659 inlägg

Bjurran

Medlem
    Jag hoppar in här och säger klart och tydligt att om man har sk pin-pack antennkablar (den skiten som följer med tv, video, mottagare etc) så skall den bytas ut mot något vettigt innan man försöker sig på något annat. Har sedan flera år sedan tappat räkningen på hur ofta detta är problemet, och håller därför med om att innerledaren inte skall vara mindre än 0,8 mm. För permanent installation rekomenderar jag den kabeln som finns på t.ex. kjell & kompany art.nr. 39424, men en ledare på 1,13. efter att ha dragit om alla kablar med minst 0,8 här så behövs inte längre någon förstärkning alls, och då kan tilläggas att jag samtidigt kör RF-modulatorer för att distribuera ljud och bild från datorer till samtliga tv-apparater på tomten...

Störningarna i annan utrustning låter lite skum, men jag skulle vilja fråga Mayia om elinstallationen. Har någon gjort något med denna? Har märkt tendenser till att detta kan uppstå om inte ledarna är ordentligt fastkruvade i centralen. Har ibland krävt oscilloskop innan vi hittade vart det kom ifrån. Ett annat alternativ är att plugga i och ur utrustning och se om man kan hitta någon skillnad.

8. M
    Medlem · 701 inlägg

mikaelbe

Medlem
    Det var jag med bredbandsinlägget igen: Med problem med bredbandet menade jag den trådlösa delen. Du hade problem med din router bl a. Du har väl kollat att du har tillräcklig signalstyrka i den bärbara? Kan vara räckviddsproblem. Prova även att uppdatera drivrutiner för routern + nätverkskorten. Jag har tidigare haft problem med att uppkopplingar gått ner, men det har löst sig med nya drivrutiner. På den bärbara kan man lägga in någon nätverksanalysator, t ex Wireshark, för att eventuellt se vad som händer på Ethernet när det kopplas ner, fast man ser bara trafiken mellan PC:n och routern. Dock verkar det i ditt fall fortfarande funka med det trådbundna, så det är troligtvis mellan PC:n och routern problemet ligger.

9. B
    Medlem · Västra Götaland · 239 inlägg

BR125

Medlem
    Mayia

Lite mer beskrivning typ om det är en villa du bor i, långt ut på landet kanske med svagt
    elnät ?
    Det kan vara mycket som stör elen i huset t.ex en luftvärmepumps till och frånslag, hydroforpump, gammalt kyl/frys m.m. m.m.
    Finns det grannar som också har problem ?

10. T
    Medlem · Värmland · 9 inlägg

thcarl

Medlem
    Trådlösa nätverk kan i bland störa ut varandra, dvs grannens nätverk stör ut ditt om ni kör på samma kanal. Det låter som eytt sånt problem. Man kan då byta kanal.

11. R
    Medlem · 122 inlägg

robhol

Medlem
    Punkt2:
    Hur ofta kör du mikrovågsugn? En sådan kan störa/störa ut trådlöst nätverk. Prova gärna ändra frekvens till 5 GHz på det trådlösa om du har den möjligheten. (802.11a/b/g någon av dessa kör på 5Ghz om jag inte minns fel).

12. M
    Moderator · Västernorrland · 11 316 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    A standarden är 5 GHZ

13. E
    Medlem · 4 194 inlägg
    köp ett jordfilter, typ

TV/video / Antenntillbehör / Mantelströmfilter / 30411

Separerar jorden mellan antennen och mottagaren.

Detta är vad du behöver om du har brum i din hemmabioanläggning när antennkabeln är inkopplad. Galvanisk avskiljare som förhindrar så kallad jordningskonflikt vilket kan resultera i överspänning. Filtret ansluts mellan antennkabeln och mottagare. Idealisk för 100 Hz TV/Plasma/LCD utrustning

14. P
    Medlem · Skåne · 151 inlägg

Paulo1

Medlem
    Mät magnetfältet. Har du mycket, så koppla in en "sugtransformator" så försvinner mycket av magnetfältet.

15. M

Mayia

Medlem
    Hej! Tack för alla tips och förslag!

Vi bor i centralt i ett kedjehus, så det kan kanske vara grannarna som stör wlanet - ska testa att byta kanal. Kan också tänka mig att det har varit en del folk som pillat i elskåpet genom åren, så jag får väl ta en genomgång av det också.

Paulo1 - hur mäter man magnetfältet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.