Byggahus.se

Mätinstrument för huset

821 läst  19 svar

1. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Har vi inte transmission i glas?
    Det som är unikt för glas är just dess transmission, framförallt inom det synliga spektrat!
    Glas är genomskinligt. Nu är det visserligen inte hela sanningen och att ta för givet att glas ohindrat släpper igenom de våglängder som en värmekamera mäter kan vara ett misstag. En enkel skyddsfilm som fortfarande är osynlig kan förändra transmissions-egenskaperna radikalt hos glas.

Men att från detta dra slutsatsen att glas inte har transmission är nog lite väl vanskligt...

• Svara
  2. E
    Anonym

Nu var det ju transmission i det spektrat som värmekameran är känslig för som avses. Inte det vi ser med det nakna ögat.

• Svara
  3. E
    Anonym

Det var det jag avsåg också.
    Eftersom det finns så stora skillnader på glas och glas och gemensamt för alla är dess transmissiva egenskaper i varierande grad så är det min bedömning att man är helt fel på det när man kategoriskt hävdar att glas inte har någon transmission...

• Svara
  4. E
    Anonym

Det var det jag avsåg också.
    Eftersom det finns så stora skillnader på glas och glas och gemensamt för alla är dess transmissiva egenskaper i varierande grad så är det min bedömning att man är helt fel på det när man kategoriskt hävdar att glas inte har någon transmission...

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Sunt förnuft

Medan snillen träter kan man ta till en lättare mätmetod som alla har tillgång till,
    känn med handen.
    Det fungerar på alla ytor, hittar du ett kallare parti kan du räkna med att det kyler huset mer än övriga.
    För kom i håg att alla förståsigpåare är inget annat än vanliga människor som gått en utbildning och plötsligt tror att de har öppnat pandoras ask.

• Svara
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka